طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

وکیل برای طلاق به دلیل نپرداختن نفقه:09129426674


طلاق به دلیل نپرداختن نفقه از جمله مواردی است که زن بر اساس آن می‌تواند مبادرت به اخذ طلاق از طریق مراجع قانونی حتی با وجود مخالفت شوهر نماید.

طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

طلاق به دلیل نپرداختن نفقه از جمله شروطی است که ؛مطابق شروط چاپی سند ازدواج اگر مرد به مدت شش ماه مبادرت به پرداخت نفقه نکند و عدم امکان الزام او قرار داده شده باشد و رای دادگاه را هم اجرا نکرده باشد زن می‌تواند اقدام به ارائه دادخواست دهد.

در واقع مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی عدم پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم و الزام مرد به دادن نفقه از جمله نکاتی است که زن می‌تواند شخصا یا به کمک بهترین وکیل در تهران با رجوع به دادگاه شوهر را ملزم به طلاق نماید. حتی در برخی موارد قاضی می‌تواند با عدم پرداخت نفقه کمتر از ۶ ماه بر اساس شرایط اقدام به صدور طلاق کند.

همچنین عجز شوهر و عدم توانایی مالی وی در پرداخت نفقه به استناد ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی جزو دلایل طلاق محسوب خواهد شد.

 

حکم جلب به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل نپرداختن نفقه
طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

یکی از جرایم عدم پرداخت نفقه برای مرد مجازات حبس از سه ماه تا ۵ ماه می‌باشد که منوط به شرایط خاص است. مثلاً با وجود سطح مالی خوب زوج و تمکین زوجه باید از پرداخت نفقه خودداری کند که در اینجا قانون زوج را محکوم به حبس خواهد کرد. اگر زوج اثبات کند که زوجه از وی تمکین نکرده مجازات حبس و پرداخت نفقه منتفی است و بالعکس.

با اثبات تمکین زن و با وجود شرایط مالی خوب حکم جلب مرد به دلیل عدم پرداخت نفقه صادر می‌شود.

حکم جلب سیار

با عدم پرداخت نفقه از طرف مرد زن می‌تواند تقاضای جلب همسر را کند برای این منظور با مراجعه به کلانتری محل زندگی تقاضای جلب شوهر را نموده که به این حکم ؛حکم جلب سیار نسبت بهت عدم پرداخت نفقه گفته می‌شود.

 

صلاحیت رسیدگی به شکایات عدم پرداخت نفقه در کدام مراجع می‌باشد؟

بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ در خصوص رسیدگی به نفقه زن در اختیارات دادگاه خانواده است لذا کلیه دعاوی حقوقی مربوط به نفقه زن و عدم پرداخت نفقه در دادگاه خانواده پیگیری می‌شود. چنانچه دادخواست مطالبه نفقه در دادگاه‌ دیگری مطرح شود با صدور قرار امتناع از رسیدگی پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. چرا که برای رسیدگی به پرونده‌های طلاق به دلیل نپرداختن نفقه در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد.

طلاق به دلیل نپرداختن نفقه
طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

مراحل گرفتن طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

برای گرفتن طلاق به دلیل نپرداختن نفقه باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • زن باید در ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کند؛ تا احراز هویت شود.
  • در مرحله بعد می‌تواند با یک وکیل خانواده مشاوره حقوقی داشته باشد.
  • سپس اقدام به تنظیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه کند تا به مراجع مربوطه ارسال شود.
  • در گام بعد جلسه رسیدگی به درخواست زن مبنی بر محکومیت مرد و پرداخت نفقه معوقه و جاریه مقرر می‌شود. این رای دارای مهلت اعتراض می باشد.
  • گام بعدی زن باید به دفتر دادگاه برای دریافت اجراییه رای صادره اقدام کند تا اجراییه مرد ابلاغ شود و مرد از رای دادگاه تبعیت نکند. سپس زن مبادرت به تنظیم دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل نپرداختن نفقه می‌کند.

 

نحوه اثبات عدم پرداخت نفقه

معمولاً وقتی زوج مبلغی را به حساب بانکی زن پرداخت می‌کند باید رسید پرداختی‌هایی که با حساب بانک خود واریز کرده است را داشته باشد و یا اینکه از طریق پرینت حساب بانکی می‌تواند اقدام به اثبات کند.

در صورتی که نتواند اقدام به اثبات کند زن می‌تواند از دادگاه بخواهد تا دستور استعلام واریز از حساب زوج به حساب خود را بدهد تا اثبات شود که مرد هیچگونه مبلغی رو بابت پرداخت نفقه به حساب خود نداشته است.

 

نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

ریاست محترم دادگاه خانواده گرامی؛

با احترام و تحیّت،

بدینوسیله به اطلاع می‌رساندم که با خوانده‌ی مذکور در قرارداد شماره …………… به تاریخ ……………… در دفترخانه شماره ……………. در شهرستان ……………. عقد ازدواج دائم بسته‌ای رابطه قرار داده‌ام که ثمره‌ی آن در مدت ……………. فرزند پسر/دختر/بدون فرزند حاصل شده است. خوانده از تاریخ ………….. بیش از شش ماه از پرداخت نفقه منصرف می‌شوند و براساس دادنامه شماره ………………… به تاریخ ……………… نیز به عدم پرداخت نفقه محکوم شده‌اند اما تا کنون هیچ تلاشی برای پرداخت نفقه صورت نگرفته است. بنابراین، من با ارائه این دادخواست و استناد به ماده ۱۱۱۹ و تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی درخواست صدور حکمی را که شامل اجرای صیغهٔ طلاق به همراه همه خسارات و هزینه‌های دادرسی بر عهدهٔ خودم است، مطرح می‌کنم.”

 

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *