مالیات مهریه

مالیات مهریه


مالیات مهریه هنوز در کشور ایران به ثبت نرسیده است. اما در صورت تصویب و اجرایی شدن آن برای هر:

  • ۱۵ تا ۱۰۰ سکه بین ۱ تا یک دهم درصد مالیات تعلق می‌گیرد.
  • برای ۲۰۰ سکه به بالا ۱۵ درصد مالیات تعیین شده است.
  • برای ۱۴ سکه مهر معاف از مالیات خواهد بود.

مالیات مهریه

یکی از مهم‌ترین حقوق مالی هر زن در ازدواج مهریه او می‌باشد که پس از عقد به زن تعلق می‌گیرد. اما از آنجایی که در حال حاضر بیشتر مهریه‌ها بر حسب سکه تعیین می‌شود و در ایران هم یکی از انواع مالیات مالیات سکه می‌باشد. ضمن اینکه به جز سکه اگر خانه ملک یا خودرو نیز در مهر زن باشد به آن مالیات نیز تعلق می‌گیرد.

اما هنوز این قانون مالیات مهریه به تصویب نرسیده و اجرایی نشده است. بر همین اساس در حال حاضر به مهریه‌هایی که تاکنون به بانوان تعلق گرفته است هیچگونه مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. اگر زن جهت گرفتن مهریه اعم از سکه؛ ملک؛ خودرو یا هرگونه نقل و انتقالاتی اقدام کند به ترتیب مشمول مالیات سکه و نقل و انتقال ملک و خودرو می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات بر مهریه در سال ۱۴۰۲

  • مالیات ۱۴ سکه بهار آزادی معاف از مالیات
  • برای ۱۵ تا ۱۰۰ سکه بهار آزادی یک و نیم درصد مالیات تعیین شده است.
  • برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه بهار آزادی ۲ درصد مالیات تعیین شده است.
  • برای ۲۰۱ سکه بهار آزادی به بالا ۱۵ درصد مالیات تعیین شده است.

برای محاسبه دقیق تر و جزیی تر وکیل مالیات میتواند برای شما مالیات مهریه را محاسبه کند.

مالیات مهریه
مالیات مهریه

تبعات منفی مالیات مهریه چیست ؟

با تغییر و تحولات گسترده در خصوص مالیات مهریه ؛زوجین در زمان ثبت مهریه در سند ازدواج مالیات را پرداخت می‌کنند. در واقع با این میزان مشخص مالیات ثبت مهریه به حساب دولت واریز می‌شود.نکته مهمی که میتوانیم اشاره داشته باشیم این است که  زوجه نمی‌تواند اقدام به دریافت مهریه نماید یا اینکه نمی‌تواند اقدام به طرح دعوا در دادگاه خانواده کند.

از جمله طرح دعاوی در دادگاه خانواده شامل دعاوی طلاق؛ نفقه؛ مهریه و غیره می‌باشد. از آنجایی که در سال‌های اخیر دعاوی مربوط به مهریه باعث بروز مشکلات زیادی شده است نمایندگان را مجبور به بررسی قوانین در نظر گرفته می‌شود و یا مشکلاتی که برای وصول مهریه برای زنان وجود دارد حل خواهد شد.

با تصویب قانون مالیات مهریه روند دادرسی مهریه ضمن اینکه کوتاه‌تر می‌شود؛ زوجه با مراجعه مستقیم به اجرای احکام دادگستری اقدام به مطالبه و دریافت مهریه خواهد کرد. لذا دیگر احتیاجی به طرح دعوا در مرحله بدوی مرحله تجدید نظر و فرجام نبوده و در نهایت روند دادرسی مهریه بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

این گونه موارد باعث می‌شود تا افراد به خاطر معافیت از مالیات مهریه روی مبلغ مشخصی توافق کنند.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد ؟

زن به محض ازدواج مشمول دریافت مهریه خواهد بود. در صورتی که زن دوشیزه یا باکره باشد تنها نیمی از مهریه به او تعلق خواهد داشت. در صورتی که زن پیش از طلاق بیشتر از نصف مهریه را گرفته باشد؛ مرد می‌تواند مابالتفاوت آن را از زن بگیرد. در صورتی که زن به مرد خیانت کند؛ تمکین نکند یا دارای بیماری باشد؛ مرد می‌تواند مهریه نپردازد.

در عقد موقت نیز در صورتی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد زن حق گرفتن مهریه ندارد. زمانی که زوجه مهریه خود را بخشیده باشد و یا در طلاق توافقی ثبت شده باشد که مهریه خود را بخشیده است. در این گونه موارد زن مشمول حق مهریه نخواهد بود.البته میتواند به کمک راهنمایی های وکیل خانواده  از سایر حق و حقوق خود مثل نفقه؛نحله؛اجرت المثل و…بهره مند شود.09129426674

نکته:

در صورتی که زن پیش از دریافت مهریه فوت کند ورثه زن می‌تواند مهریه زن را مطالبه کنند و هیچ گونه محدودیت زمانی برای مطالبه و دریافت مهریه وجود ندارد.

مالیات مهریه

مالیات مهریه‌ای که به ارث رسیده

با فوت مرد زوجه می‌تواند از اموال همسر خود مهرش را دریافت کند و این مهریه مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود. ولی اگر متوفی زن باشد ورثه زن باید مالیات آن را بپردازند.وکیل خوب تهران  برای اینکه شما بتوانید سریعتر مهریه خود را مطالبه کنید به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر سایر حق و حقوق از این حق خود بطور کامل استفاده کنید.

چه کسی باید مالیات مهریه را بپردازد

طبق آخرین لایحه‌ای که از مجلس ارائه شده و در حال بررسی است مردان موظف به پرداخت مالیات مهریه هستند بر اساس این لایحه مردان باید تعهدات خودشان در زمینه مهریه بپردازند و نباید مبلغ مهریه بالا را بپذیرد. چرا که در صورت قبول مهریه باید مالیات آن پرداخت شود.

بر همین اساس طبق ماده ۲۵ لایحه حمایت از بنیان خانواده وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف است برای مهریه‌هایی که از حد متعارف بیشتر است و در واقع اعداد و ارقام نجومی و خیلی بالایی دارند بر اساس شرایط اقتصادی زوجین و مسائل اقتصادی کشور مالیات از آنها دریافت می‌شود.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *