نحوه مطالبه اجرت المثل اموال

نحوه مطالبه اجرت المثل اموال گروه وکلای حق وران


نحوه مطالبه اجرت امثل اموال

اجرت المثل میزان مبلغی است که بواسطه عرف یا حکم مراجع قضایی، به علت استیفاء و بهره برداری از اموال دیگری معین می شودکه منتفع ملزم به پرداخت مبلغ به مالک مال می باشد.

برای پیگیری پرونده خود را به بهترین وکیل ملکی تهران بسپارید.

مشاوره حقوقی تلفنی حق ورا

اجرت المثل

اگر کسی از کار یا مال دیگری منفعتی ببرد، خواه با اذن و اجازه صریح یا ضمنی  مالک یا بدون اذن وی باشد، در صورتی که توافقی بابت پرداخت اجرت صورت نگرفته باشد،منتفع ملزم است مبلغی را با عنوان اجرت المثل به مالک بپردازد.

تنها دریک حالت است که شخص الزامی به پرداخت اجرت المثل استیفا از اموال را به مالک ندارد؛آن حالتی است که مالک اذن انتفاع و بهره برداری از اموال را به صورت رایگان و مجانا به شخص داده باشد.

اصولا زمانی صحبت از اجرت المثل می شود که قرارداد یا توافقی میان طرفین وجود نداشته باشد یا وجود داشته و باطل شده است.زیرا در صورت وجود توافق یا قرارداد، مبلغ مندرج در قرارداد که پرداخت می شود که اجرت المسمی نام دارد.

اجرت المسمی نیز مبلغی است که در قرارداد و با رضایت طرفین ذکر می شود.ریشه قرار دادی دارد و قابل اعتراض نیست.

نحوه مطالبه اجرت المثل

اجرت المثل اموال زمانی قابل مطالبه است که شخص از مال دیگری منتفع شود بی آنکه عین مال را از بین ببرد و قراردادی میان طرفین وجود نداشته باشد و یا قرار دادری بوده و به هر علت باطل شده است.

با این شرایط شخص ملزم است که مبلغی را به عنوان اجرت المثل به مالک بپردازد. و اذن یا عدم اذن مالک تاثیری در الزام منتفع به پرداخت اجرت المثل ندارد.

در اموال مشاعی که دو یا چند نفر درآن شریک هستند و در ذره ذره ملک، مالک هستند، چنانچه شریکی بدون اذن سایر شرکا مال مشاعی را تصرف کند باید اجرت المثل ایام تصرف را به شرکا بپردازد. این حکم در جایی که اموال مورثی است نیز مجرا خواهد بود.

میزان و نحوه تعیین اجرت المثل

میزان مبلغ اجرت المثل بسته به دادخواست متفاوت است و عوامل متعدد مانند نوع مال، نحوه استفاده و مدت زمان تصرف و….در محاسبه آن موثر است و برا ساس نظریه کارشناس و یا با مراجعه به عرف تعیین می شود. اصولا نظر کارشناس راجع به مبلغی که تعیین شده است قابل اعتراض از جانب خواهان و خوانده می باشد.

استحقاق دریافت اجرت المثل به مالک از چه زمانی است؟

مدت زمان اجرت المثل ایام تصرف در موضوعات گوناگون، متفاوت است. به عنوان مثال در دعاوی تصرف، مالک از زمان شروع تصرف تا پایان تصرف، حق مطالبه اجرت المثل را دارد.

در قراردادهای اجاره از زمانی که مدت قرارداد اجاره منقضی شود تا زمانی که مستاجر عین مستاجره را در تصرف دارد، موجر مستحق اجرت المثل است.

نحوه مطالبه اجرت المثل اموال
نوار بنر مشاوره حقوقی تلفنی حق وران

دادگاه صالح به رسیدگی

دادخواست مطالبه اجرت المثل در دو مرجع عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف قابل رسیدگی است.که اگر مبلغ مقوم شده تا بیست میلیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف رسیدگی می شود و چنانچه بیش از مبلغ مذکور باشد، دادخواست باید به دادگاه عمومی حقوقی تقدیم شود.

چند نکته

  • ماذون بودن متصرف نافی مسولیت او برای پرداخت اجرت المثل ایام تصرف نخواهد بود و فقط علت ضمان متفاوت است.شخصی که بدون اجازه مالک، تصرف کرده است از باب غصب ضامن است و شخصی که ماذون در تصرف بوده است از باب استیفاء ضامن است.
  • هر گاه اذن در انتفاع صریح یا ضمنی، مجانی باشد، انصراف مالک اذن سابق را از بین نمی برد ولی از زمان اعلام نارضایتی مالک، شخص ملزم به پرداخت اجرت المثل خواهد بود.
  • خسارت با اجرت المثل متفاوت است.ممکن است غاصب علاوه بر غصب ملک به آن خساراتی نیز وارد کند که در این حالت علاوه بر اجرت المثل، محکوم به پرداخت خسارات وارده به ملک نیز میشود.
  • فقط مالک یا نماینده قانونی او می تواند اجرت المثل ایام تصرف را مطالبه نماید.

سخن پایانی

وفق ماده 336 قانون مدنی، هر کس به دستور دیگری اقدام به انجام عملی کند که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده و آن شخص عادتا محیای آن عمل باشد، عامل مستحق اجرت المثل عمل خود است مگر اینکه قصد تبرع داشته است.

الزام به پرداخت اجرت المثل، ویژه کاری است که مشروع و مباح باشد و اگه شخصی از کسی بخواهد سرقتی برای او انجام دهد چنین کاری اجرت ندارد.

اگر متقاضی، انجام کاری را از شخص به سود دیگری بخواهد باز هم باید اجرت المثل عامل را بپردازد .

در صورتی که تنها بخشی از کار انجام شود،فقط نسبت به همان بخش اجرت المثل تعلق می گیرد.

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

ضمانت اجرای عدم ارسال بسته توسط فروشگاه های آنلاین

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

این مجموعه به صورت پاسخگویی تلفنی؛ آنلاین؛ حضوری  در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

خدمات رایگان مشاوره از بخش پرسش و پاسخ را از دست ندهید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

شماره تماس:09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *