ارث مرد بدون فرزند

وکیل برای ارث مرد بدون فرزند : 09129426674


ارث مرد بدون فرزند طبق قوانین ایران مشروط به شرایط مختلف می‌باشد. اینکه همسر داشته باشد یا نه یا اینکه ورثه دیگری در قید حیات باشند یا خیر .

مثلاً پدر و مادر خواهر و برادر و به طور کلی سایر وراث متوفی.

در واقع می‌توان گفت در تقسیم ارث مرد بدون فرزند،  سهم الاث به ترتیب به ورثه طبقه اول؛ طبقه دوم؛ طبقه سوم تعلق می‌گیرد و در صورت عدم وجود سایر طبقات ارث مرد بدون فرزند به حاکم شرع تعلق می‌گیرد.

این نحوه تقسیم دقیق ارث مانع از بروز اختلافات ناشی از تقسیم ارث بین ورثه خواهد بود. چون در قالب موارد در خصوص تقسیم ارث مرد بدون فرزند اختلافات جدی رخ خواهد داد.

لذا بر همین اساس بهتر است بدانید که ورثه متوفی بدون فرزند به خویشاوندان سببی و نسبی خواهد رسید. خویشاوند سببی زوجه متوفی است که به محض فوت مرد مطابق ماده ۸۶۴ سهم الارث دارند و مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی مشمول ارث خواهد شد .

این طبقه شامل:

طبقه اول

طبقه دوم

و طبقه سوم ورثه خواهد شد.

طبقه اول:

همسر؛ پدر و مادر ؛فرزند؛ نوه

طبقه دوم :

پدربزرگ؛ مادربزرگ ؛خواهر ؛برادر و فرزندانشان

طبقه سوم :

عمو؛ عمه ؛خاله؛ دایی و فرزندانشان

لذا بر اساس طبقات مذکور ورثه‌ای که از ترکه متوفی بهره‌مند می‌شوند مشخص شده و  سهم ارث بین آنها تقسیم می شود.

در صورتی که شرایط خاصی وجود دارد می توانید از وکیل ارث متخصص سوال کنید.

سهم ارث زوجه در ارث مرد بدون فرزند

ارث مرد بدون فرزند
وکیل برای سهم ارث زوجه در ارث مرد بدون فرزند

در این حالت سهم زوجه از ارث شوهر  یک چهارم از اموال متوفی می‌باشد و در صورت نبودن سایر ورثه مابقی به حاکم شرع خواهد رسید. در این گونه موارد مرد می‌تواند از قبل اموال خود را به نفع همسر وصیت کند.

سهم پدر و مادر در ارث مرد بدون فرزند

در این حالت سهم زن از اموال   کسر می‌شود. سپس سهم پدر و مادر که از طبقه اول ارث هستند به سه قسمت تقسیم می‌شود یک سوم سهم الارث مادر و دو سوم بقیه به پدر تعلق دارد. اگر متوفی همسر نداشته باشد؛ همین رویه در تقسیم ترکه بین پدر و مادر متوفی  اتفاق می‌افتد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

سهم پدربزرگ و مادربزرگ در ارث مرد بدون فرزند

پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و برادر متوفی جزو طبقه ۲ ورثه هستند. تمامی ورثه‌ای که در این طبقه قرار دارند می‌توانند در ارث مرد بدون فرزند سهیم باشند. با وجود سایر این طبقات؛ طبقات بعدی از ارث محروم هستند.

سهم ارث خواهرها و برادرها اگر از یک پدر و مادر باشند یا فقط از سمت پدری؛ سهم الارث آنها به این صورت است که به برادرها دو برابر خواهرها ارث می‌رسد. اگر خواهرها و برادرها از سمت مادری باشند؛ یک ششم اموال مرد به آنها ارث می‌رسد و خواهر و برادر سهم الارث مساوی دارند.

سهم عمو عمه خاله دایی و فرزندانشان در ارث مرد بدون فرزند

به فرض اینکه هر یک از طبقه وراث مذکور در قید حیات نباشند؛ سهم الارث به نفرات طبقات بعدی خواهد رسید. در اینجا طبقه سوم ارث: شامل عمو؛ عمه؛ خاله؛ دایی و فرزندانشان خواهد بود که به نسبت هر یک سهم الارث می‌رسد.

در اینجا اگر ورثه فقط یک نفر باشد که تمام ارث را خواهد برد. اما اگر فقط خاله و دایی باشند ارث به صورت مساوی تقسیم می‌شود. اگر عمو عمه فقط در قید حیات باشند ؛اموال به نسبت دو به یک به ورثه می‌رسد. در صورتی که همه ورثه اعم از عمه؛ عمو؛ دایی و خاله زنده باشند یک سوم اموال به دایی و خاله و باقی اموال به عمه و عمو می‌رسد.

در صورت فوت عمه؛ عمو؛ دایی و خاله فرزندان و نوه‌های آنها می‌توانند از سهم الارث بهره‌مند شوند.

 ارث مرد بدون فرزند بدون ورثه به چه کسی می‌رسد؟

ارث مرد بدون فرزند
ارث مرد بدون فرزند

گاهی ممکن است با فوت مرد؛ بدون داشتن هرگونه ورثه اعم از همسر؛ فرزند؛ پدر و مادر و یا سایر طبقات ورثه سهم الارث وی مطابق قوانین به حاکم شرع خواهد رسید.

نحوه تعیین میزان سهم و ارث هر یک از ورثه

در صورتی که مردی بدون فرزند باشد سایر ورثه برای تعیین میزان سهم الارث خود می‌توانند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تعیین میزان سهم الارث خود اقدام کنند.

برای این منظور با ارائه گواهی انحصار وراثت تمامی ورثه متوفی و سهم الارث آنها تعیین خواهد شد.

نکته

پیش از اینکه سهم الارث مرد بدون فرزند  تقسیم شود، در ابتدا از ترکه متوفی هزینه‌های کفن و دفن باید پرداخت شود. همچنین اگر متوفی بدهکار باشد، باید بدهکاری وی پرداخت شود. از جمله بدهی‌ها، مهریه زن است. در صورتی که متوفی وصیت نامه داشته باشد  ورثه می‌توانند طبق قانون مطابق با وصیت‌نامه عمل کنند. البته وصیت‌نامه تنها نسبت به یک سوم کل دارایی شخص متوفی نافذ می‌باشد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

سهم الارث همسر در عقد موقت

متاسفانه بانوان در عقد موقت از همسر خود به هیچ وجه ارث نخواهند برد. اگر در عقد موقت شرط شود که با فوت مرد همسر از وی ارث خواهد برد این شرط به علت مخالف بودن با قانون آمره باطل است ولی عقد باطل نیست.

البته فرزندی که حاصل از عقد موقت باشد؛ می‌تواند از پدر خود ارث ببرد.ضمن  اینکه ارث به واسطه نسب و سبب می‌باشد و حسب مورد به اندازه سهم خود ارث می‌برد.

 

سهم ارث مرد در صورت فوت زن بدون فرزند

این تقسیم ارث نقطه مقابل ارث مرد بدون فرزند است. زوجی که با فوت زوجه می‌تواند مطابق ماده ۹۱۳ قانون مدنی از نصف اموال همسر خود ارث ببرد .در صورتی که زن فقط می‌تواند از همسر بدون فرزند خود یک چهارم ارث ببرد و مابقی بین سایر ورثه تقسیم می‌شود.

حال اگر زن بجز شوهر هیچ ورثه‌ای نداشته باشد؛ شوهر تمام اموال را به ارث خواهد برد. برخلاف شوهر که اگر یک زن داشته باشد فقط یک چهارم به ارث ‌میرسد و بقیه به ولی فقیه به ارجاع داده می‌شود. لذا به خاطر اهمیت این موضوع مشاوره با بهترین وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی ارث می‌تواند برای شما موثر واقع شود.

 

سوالات شما

 

میزان سهم زن در صورت فوت مرد بدون فرزند چقدر است؟

به میزان یک چهارم از اموال همسر می‌باشد.

 

آیا همسری که در عقد موقت مرد بدون فرزند است از او ارث می‌برد؟

خیر چون که جزو قوانین آمره می‌باشد.

 

سهم ارث پدر و مادر از مردی که فرزند ندارد چقدر است؟

در ابتدا سهم ارث همسر مرد پرداخت می‌شود؛ از باقی اموال یک سوم به مادر و مابقی به پدر می‌رسد.

 

سهم ارث مردی که هیچ ورثه‌ای ندارد به چه کسی می‌رسد؟

سهم الارث  متوفی در این حالت در اختیار حاکم شرع و صرف امور خیر قرار می‌گیرد

 

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *