ارث رسیدن مهریه

ارث رسیدن مهریه


ارث رسیدن مهریه منوط به زمانیست که دختر یک پدر و مادر ؛همسر یک زوج یا مادر فرزندان فوت کرده باشد.در این گونه مواقع هر یک از ورثه اعم از پدر و مادر همسر یا فرزندان می‌توانند مطابق قانون از متوفی سهم الارث داشته باشند. اگر همه ورثه در قید حیات باشند؛ پدر و مادر هر کدام یک ششم ؛همسر یک چهارم و بقیه ارثیه به فرزندان دختر و پسر به نسبت دو به یک قابل تقسیم است .

از آنجایی که مهریه زوجه متوفی که استطاعت مالی نداشته باشد از طریق دادگاه برای مرد قسط‌بندی خواهد شد. در این گونه مواقع ممکن است زوج از پرداخت مهریه همسر متوفای خود اجتناب کند که هر یک از ورثه اعم از پدر و مادر یا فرزندان اگر در قید حیات باشند و یا حضور داشته باشند؛ می‌توانند جهت پیگیری از وکیل ارث مشاوره حقوقی بگیرند.

دفاع از

تمامی حقوق قانونی

پرداخت

بصورت توافقی

مشاوره رایگان

با کارشناسان حقوقی

وکالت پرونده

تا صدور رای قطعی

همراهی وکیل

همراه شما در تمام جلسات

نحوه ارتباط

آنلاین و حضوری

نحوه پیگیری

پشتیبان اختصاصی

انواع وکلا

خانم  و آقا

ارث رسیدن مهریه

ارث رسیدن مهریه ، یکی دیگر از مباحث پرچالش در انحصار وراثت می‌باشد که معمولاً در آن سهم پدر و مادر از مهریه زن فوت شده ؛سهم شوهر از مهریه زن فوت شده؛ سهم فرزندان از مهریه مادر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در واقع باید بدانیم مهریه زن فوت شده چگونه محاسبه می‌شود؟ حتماً با آشنایی به این موضوع میتوان از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمود.

شماره تماس بهترین وکیل جعل سند در تهران : 09129426674
ارث رسیدن مهریه

مهریه زن متوفی به چه کسانی می‌رسد؟

  • پدر مادر
  • فرزندان
  • همسر

همانطور که می‌دانید زن بعد از عقد ازدواج هر موقع که اراده کند می‌تواند مبادرت به مطالبه مهریه نماید. چون جزء حقوق مالی زوج محسوب می‌شود و زوج مکلف به پرداخت مهریه ‌باشد و نمی‌تواند از پرداخت آن امتیاز مهریه‌اش را ابراء کرده یا ببخشد.

در این گونه موارد مرد نسبت به پرداخت مهریه بری است. بنابراین با فوت زن مهریه زن از بین نمی‌رود. ضمن اینکه ورثه زوجه در زمان فوت ‌می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام قانونی کند.

همانطور که در ابتدا هم اشاره شد ورثه زوجه مطابق با قانون ارث می‌توانند به عنوان افراد ذینفع نسبت به مطالبه مهریه اقدام کنند. از جمله افرادی که در به ارث رسیدن مهریه می‌توانند اقدام قانونی داشته باشند پدر مادر و فرزندان هستند.

نکته:

ارث رسیدن مهریه فقط مربوط به زنی که در عقد دائم است نمی‌باشد؛ بلکه شامل حال زوجه‌ای که در عقد موقت است نیز جاریست. البته اگر زن در زمان حیات مهریه خود را دریافت کرده باشد یا بخشیده باشد مهریه او قابل مطالبه نخواهد بود.

ارث رسیدن مهریه

آیا زوج از مهریه متوفی ارث می‌برد

بله ؛شوهر نیز از مهریه زن متوفی مشمول ارث خواهد شد که در ابتدا سهم ارث زوج از مبلغ مهریه کسر و مابقی بین فرزندان و پدر و مادر تقسیم می‌شود. نحوه محاسبه سهم ارث زوج از مهریه در صورتی که فرزند نداشته باشند و زن ورثه دیگری در طبقات سه گانه نداشته باشد؛ کل مهر به شوهر خواهد رسید. اما اگر زن فرزند داشته باشد زوج مالک نصف مهر خواهد بود و بقیه مهریه به ورثه ایشان تعلق می‌گیرد و در تقسیم مهر ارثیه سهم دختران نصف سهم پسران خواهد بود.

سهم پدر و مادر از مهریه زن(دختر) فوت شده

ارث رسیدن مهریه به پدر و مادر با فوت زن منوط به زمانیست که پدر و مادر در زمان فوت زن در قید حیات باشند. اگر مهریه زن در زمان حیات زوجه پرداخت نشده باشد یا زوج آن را بذل و بخشش نکرده باشد؛ پدر و مادر دختر می‌توانند نسبت به مطالبه مهریه دختر خود اقدام کند.

در این راستا سهم پدر و مادر از مهریه دختر فوت شده به این صورت است که چون خود زوج مهریه همسرش ارث می‌برد مطابق قانون سهم ارث شوهر از مهر کسر می‌شود و مابقی مهریه به مقدار سهم الارث بین پدر و مادر قابل تقسیم خواهد بود.

ارث رسیدن مهریه

سهم پدر و مادر از مهریه زن فوت شده با وجود فرزند

  • در این گونه مواقع همانطور که گفته شد سهم ارث شوهر یک چهارم سهم ارث
  • پدر و مادر هر کدام یک ششم
  • مابقی ارث سهم فرزندان دختر و پسر خواهد شد که به نسبت دو به یک بین فرزندان پسر و دختر تقسیم می‌شود.

سهم پدر و مادر از مهریه دختر فوت شده بدون فرزند

با فوت فرزند پدر و مادر می‌توانند مهریه دختر خود را به اجرا بگذارند که برای ارث رسیدن مهریه به پدر و مادر در این گونه مواقع که زن فرزندی ندارد نیمی از اموال به شوهر و مابقی به نسبت یک سوم سهم به مادر و دو سوم سهم به پدر خواهد رسید.

اگر زن فوت شده همسر و فرزند نداشته باشد و والدین او هم در قید حیات نباشند؛ مهریه مطابق با طبقات ارث به سایر خویشاوندان به ارث خواهد رسید.

ارث رسیدن مهریه به فرزند

اگر زن متوفی دارای فرزند باشد؛ فرزندان وی جز ورثه محسوب می‌شود و پدر یا ناپدری موظف است تا مهریه مادر را به آنها بدهد. البته اگر پدر و مادر، فرزند در قید حیات باشند آنها نیز جزء ورثه مشمول سهم ارث خواهند شد و شوهر موظف به دادن سهم مهریه به پدر و مادر زوجه و فرزندان زوجه می‌باشد.

آیا امکان تقسیط مهریه زن متوفی وجود دارد؟

بله از آنجایی که مرد ممکن است نتواند به صورت یکجا مهریه زوجه متوفی را بپردازد؛ می‌تواند از طریق مراجع قضایی اقدام به درخواست تقاضای اعسار از پرداخت مهریه کند در این گونه مواقع دادگاه با توجه به وضعیت درآمد مرد مهریه را قسط‌بندی خواهد کرد. برای تنظیم و درخواست قسط بندی در پرداخت مهریه همسر خود می توانید از وکیل خوب تهران در مجموعه حق وران مشاوره حقوقی فوری داشته باشید.

مدارک مورد نیاز جهت مطالبه مهریه بعد از فوت زن

به محض فوت زن سایر ورثه مثل :پدر؛ مادر؛ فرزندان ؛همسر می‌توانند اقدام به انحصار وراثت کند. که عقدنامه زوجه هم علاوه بر مدارک شناسایی باید پیوسته دادخواست شما باشد. بر همین اساس دادگاه در ارث رسیدن مهریه به هر یک از ورثه بر اساس تاریخ فوت زن مهریه را محاسبه می‌کند.

چون که مهریه حقی است که برای زوجه تعیین شده و ارتباطی به ورثه ندارد. اگر در ارث رسیدن مهریه زن توسط شوهر به قتل رسیده باشد ؛از سهم الاث مهریه محروم خواهد بود

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *