زمان تحویل کلید به خریدار

زمان تحویل کلید به خریدار


زمان تحویل کلید به خریدار دقیقاً باید مطابق با زمانی باشد که در قرارداد خرید و فروش ثبت شده است یا حداقل باید ۸۵ تا ۹۰ درصد از سمن معامله پرداخت شده باشد و کلید را به خریدار تحویل دهید.

لذا بهتر است تا در زمان تحویل خرید یک صورت جلسه‌ای که بین طرفین برقرار می‌شود علاوه بر مشخص کردن سایر موارد در صورتی که هیچ متنی در خصوص نحوه تحویل کلید خریدار مشخص نشده باشد و زمانی برای آن معین نشده باشد معمولاً کلید باید به محض عقد قرارداد به خریدار تحویل داده شود.

اما بهتر است تا زمان تحویل کلید به خریدار منوط به شرایط مندرج در قرارداد باشد تا نسبت به بروز مشکلات آتی پیشگیری شود.

زمان تحویل کلید به خریدار نباید زودتر از موعد انجام بگیرد. چون در صورت بروز هرگونه اتفاق در ملک شما مسئول آن هستید.چرا که از نظر حقوقی شما هنوز مالک آن می‌باشید. اگر قرار باشد زمان تحویل کلید به خریدار زودتر باشد؛ باید حتماً تاریخ دقیق آن در قرارداد قید شود.

چون ممکن است به هر دلیلی مالک جدید یا مستاجر اقدام به درخواست کلید کند تا برای انجام کارهایی مثل تمیزکاری؛ بردن وسیله یا اندازه‌گیری اقداماتی را داشته باشد.

اما برای هر شخصی که قصد اجاره یا فروش ملک دارد می‌تواند پیش از موعد مقرر اقدام به تحویل کلید داشته باشد؛ چون مسئولیت هر اتفاقی بر عهده شما یا مالک قبلی خواهد بود.

قانون زمان تحویل کلید به خریدار
قانون زمان تحویل کلید به خریدار

 

قانون زمان تحویل کلید به خریدار

در معاملات خرید و فروش ملک معمولاً قوانین معین و مشخصی وجود دارد که برای طرفین قرارداد این حق و حقوق مشخص شده است.

طبق قوانین تا وقتی که ملک به خریدار تحویل داده نشده در واقع قرارداد هنوز کامل نشده است. اگر تاریخ تحویل ملک با تاخیر روبرو باشد خریدار می‌تواند برای تاخیر صورت گرفته خسارت بگیرد.

موقع خرید و فروش ملک تا زمانی که میزان ۸۵ تا ۹۰ درصد از کل ثمن معامله را نگرفته‌اید زمان تحویل کلید به خریدار را به تعویق بیندازید و ملک را تخلیه نکنید.

حتی تخلیه ملک هم در این گونه مواقع پیش از موعد اشتباه است. چون که ممکن است خریدار شبانه و به طور غیر مجاز اقدام به آوردن وسیله کند و شکستن قفل کار سختی نیست و می‌تواند در برابر اعتراضات ادعا کند که ملک را از فروشنده تحویل گرفته است.

برای اینکه از فرایند کار اطمینان بیشتری حاصل شود بهتر است تا در زمان تحویل ملک به خریدار حتماً از یک شخص ثالث به جز طرفین قرارداد به عنوان شاهد در محل جهت امضای هر دو نسخه قرارداد و تایید قرارداد کمک بگیرید.

زمان تحویل کلید به خریدار
ثبت اطلاعات در صورت جلسه تحویل ملک

ثبت اطلاعات در صورت جلسه تحویل ملک

در زمان تحویل کلید به خریدار طی یک صورت جلسه کامل که به امضا طرفین قرارداد می‌رسد تمامی امکانات ملک شامل: شیرآلات؛ سیستم‌های سرمایشی ؛گرمایشی؛ تمامی تاسیسات برق ؛گاز ؛ کابینت‌ها را مورد بررسی قرارداد و ثبت کنید.

طبق این صورت جلسه ثبت شده طرفین قرارداد شامل مالک و فروشنده طبق شرایط و ضوابط درج شده در قرارداد موظف به تحویل ملک در زمان مقرر هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند ملک را زودتر از موعد یا دیرتر از موعد تحویل دهند.

تمامی این موارد و قوانین باید نکته به نکته در قراردادها قید شود. چرا که عدم توجه به آنها می‌تواند مشکلات را برای طرفین قرار داد ایجاد کند.

زمان تحویل کلید به خریدار
اگر زمان تحویل کلید به خریدار مشخص نشده باشد چه کار باید کرد؟

اگر زمان تحویل کلید به خریدار مشخص نشده باشد چه کار باید کرد؟

در مواقعی که زمان تحویل کلید به خریدار مشخص نشده باشد؛ بر اساس قانون ملک به محض عقد بیع باید به خریدار تحویل داده شود و از آنجایی که این معامله در حال می‌باشد؛ باید در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل ملک به خریدار به اضافه تقدیم سند از طریق خریدار اقدام نمود.

هرگونه کم کاری در این موارد را خریدار می‌تواند از طریق مراجع قضایی با مطرح کردن عدم انجام تعهدات فروشنده پیگیری کند.

برای این منظور بهتر است تا خریدار برای اینکه فروشنده مجبور به تحویل ملک شود پیش از هر کاری با مراجعه به دفتر خدمات قضایی اقدام به تنظیم شکواییه و ثبت شکواییه نماید و طرح دعوا برای الزام به تحویل ملک را ارائه کند.

در این گونه مواقع اظهارنامه قانونی که به فروشنده ملک ابلاغ می‌شود باید خریدار اقدام کند. در صورتی که با دریافت اظهارنامه همچنان از تحویل کلید به خریدار و تحویل ملک به خریدار خودداری کند خریدار می‌تواند از طریق دادگاه وی را الزام به ایفای تعهدات نماید.

ممکن است شما برای گرفتن ملک در زمان مقرر برایتان اهمیت داشته باشد اما مالک از تحویل ملک خودداری کند.چون در این بین وحدت مطلوب از بین رفته است؛ شما می‌توانید اقدام به فسخ معامله نمایید و برای پیگیری‌های بیشتر و مثمر ثمر حتماً از وکیل پیش فروش آپارتمان مشاوره حقوقی بگیرید تا با کسب اطلاعات دقیق‌تر نکات قانونی جهت رسیدن به هدف خود را پیگیری کنید.

اگر زمان تحویل کلید به خریدار ملک مشخص شده باشد اما مالک از تحویل ملک خودداری کند چه کار باید کرد؟
اگر زمان تحویل کلید به خریدار ملک مشخص شده باشد اما مالک از تحویل ملک خودداری کند چه کار باید کرد؟

اگر زمان تحویل کلید به خریدار ملک مشخص شده باشد اما مالک از تحویل ملک خودداری کند چه کار باید کرد؟

گاهی ممکن است خریدار ملک در قرارداد زمان تحویل کلید به خریدار ملک را قید کرده باشند. زمان تحویل کلید به خریدار گاهی ممکن است منوط به زمان پرداخت مبلغ کامل ثمن باشد.

در این طور مواقع پیگیری تحویل ملک موقعی امکان پذیر خواهد بود که موعد مقرر فرا رسیده باشد یا ثمن معامله کامل پرداخت شده باشد. اما فروشنده و مالک ملک را تحویل نمی‌دهد و به تعهدات خود پایبند نیست که خریدار باید اقدام به طرح دعوا برای الزام به تحویل ملک نماید.

برای این منظور با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و تنظیم و ثبت شکایتنامه اعتراض خود را به فروشنده را الزام به ایفای تعهدات کرد. در صورتی که ملک قابل تسلیم نباشد خریدار می‌تواند از طریق خیار تعذر تسلیم اقدامات قانونی برای فسخ معامله و ثمن را انجام دهد چون تمامی این مواردبسیار موضوع حساسی است و بهتر است تا در این خصوص از وکیل خوب تهران اقدام به دریافت مشاوره حقوقی نمایید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *