باید ها ونباید های قانون همسایگی ومجازات آن

لزوم رعایت قوانین همسایگی درزندگی شهری


افزایش جمعیت ، گسترش زندگی شهرنشینی و همچنین بالا رفتن قیمت مسکن درشهرها مردم را رفته رفته به سمت وسوی آپارتمان نشینی سوق داد.

درراستای این همنشینی مسالمت آمیز مسائل و مشکلاتی به سبب محدود شدن حریم شخصی وآزادیهای فردی بوجود آمد .

این موضوع قانونگذاررا برآن داشت تا با وضع قوانین درجهت رفع حل این معضل گام بردارد.

 آنچه باید درباره مزاحمت همسایه و طرق شکایت بدانیم

دراین  مقاله سعی می‌کنیم ابتدا به حقوق و قانون همسایگی و تکالیف آنان نسبت به هم طبق قانون بپردازیم .پس از آن به مصادیق مزاحمت و طرق شکایت از آن می‌پردازیم.

 

حقوق و تکالیف همسایه‌ها در قانون:

برخی از قوانین صرفا به روابط همسایگان اشاره دارد وبرخی از جنبه عمومی‌تر قابل استناد می‌باشد.

ماده ۱۳۲قانون مدنی کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر‌ از خود باشد.

وجود سر و صدای نامتعارف را می‌توان به نوعی خسارت و ضرر مادی و غیر مادی به همسایه‌ها دانست.

ماده 59 قانون تملک آپارتمانها مقررمی دارد: مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ باید در سکوت کامل انجام شود.در صورت ایجاد هرگونه آسیب برای بخش‌هایی مانند راه پله‌ها پشت بام و سایر قسمت‌های ساختمان شما ملزم به جبران هزینه‌های تعمیرات و پرداخت خسارت خواهید بود.

ماده-30-قانون-مدنی
هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.

در این ماده منظور از تصرف امور متعارفی است که به نفع مالک آپارتمان است در عین حال این مسئله نباید موجب سلب آسایش از همسایگان شود.

ماده 3 قانون تملک آپارتمانهامقررمیدارد:گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است

اصل ۴۰ قانون اساسی

هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

مصادیق مزاحمت همسایه : 

ازآنجا که مصادیق مزاحمت بسیارگسترده است دراینجا به ذکر تعدادی از آنان اشاره میکنیم .

  1.  سر و صدای نامتعارف
  2.  عدم رعایت بهداشت در مشاعات ساختمان
  3.  عدم پرداخت شارزساختمان
  4.  مزاحمت حیوانات خانگی
  5.  تعمیرات درساعات غیرمتعارف
  6.  وارد کردن خسارت به مشاعات
  7.  سر و صدا در ساعت اولیه صبح و پایانی شب
  8.  انجام اعمال نامتعارف و غیرقانونی در آپارتمان به گونه‌ای که امنیت ساکنین آن ساختمان  و منطقه به خطر بیفتد.

مجازات مزاحمت : 

چنانچه فردی مرتکب جرم مزاحمت گردد و طرف مقابل اقدام به طرح دعوای مزاحمت در دادگاه نماید در صورت محکومیت با مجازات روبرو خواهد شد

طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ بخش تعزیرات را تعزیرات اقرار می‌دارد هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد

طرح دعوای مزاحمت جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف فرستاده می‌شود معمولاً افراد به صلح و سازش می‌رسنددر صورت عدم صلح به پرونده به دادسرا فرستاده خواهد شد

در صورت عدم سابقه محکومیت و با توجه به بنده به ماده ۶ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 1399 همچنین مواد ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی که به جهت تخفیف و تبدیل مجازات می‌پردازد این حبس و شلاق قابل تبدیل به جزای نقدی در حق دولت می‌باشد.

طرق شکایت :

آسانترین راه برای شکایت از همسایه مزاحم، در آپارتمان ،تماس با پلیس ۱۱۰ است. در این روش شما همزمان که همسایه در حال انجام کار نامتعارف است با پلیس تماس گرفته ضابطان قضایی برای پیگیری در محل حضور پیدا می‌کنند سپس صورتجلسه ای تنظیم می‌شود که در پروسه شکایت در محاکم قضایی به عنوان مدرک از آن می‌توانید استفاده نمایید.

مرجع صالح دیگربرای شکایت از همسایه مزاحم، مانند شکایت ازهر فرد دیگری به این صورت است که باید شکوائیه یا دادخواست علیه او تنظیم نمود و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مراجع قضایی تقدیم کرد.

ناگفته نماند که مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت را نوع مشکل و اختلاف پیش آمده ، مشخص می‌کند .

مثلاً اگر بخواهید برای ساخت بنای غیرقانونی از همسایه شکایت کنید  در این صورت رسیدگی با آن در حیطه وظایف وکیل شهرداری می‌باشد.

 

در صورتی که سوالی در مورد ایجادمزاحمت برای همسایه ومجازات یانحوه شکایت ازآن را دارید و در تهران ساکن هستید می توانید از یکی از  ده وکیل خوب تهران که به شما معرفی میشود بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره حقوقی تلفنی راهکار شماست .

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

خانم آخرتیمشاهده نوشته ها

Avatar for خانم آخرتی

این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *