الزام به تهیه مسکن

الزام به تهیه مسکن


الزام به تهیه مسکن یکی از موارد مهمی است که در بسیاری از مواقع زوج‌ها در رابطه با آن به مشکل برمی‌خورند. زمانی که زن و مرد قصد شروع یک زندگی مستقل دارند و با یکدیگر پیمان زناشویی منعقد می‌کنند، مهم‌ترین هدف آنها ایجاد یک زندگی مناسب و آرام در زیر یک سقف است. از این رو اولین اقدام آنها پیدا کردن یک منزل در خور شان و شخصیت یکدیگر خواهد بود.

حتی در قانون نیز این مورد بیان شده که پس از ازدواج مرد وظیفه دارد تا به تهیه مسکن مناسب و مستقل برای زوجه بپردازد. این امکان برای زوجه فراهم است تا با افراد دیگر در یک منزل مشترک سکونت نکند.

در بسیاری از مواقع پیش آمده که زوجه از شرایط خانه رضایت کامل ندارد. برای این منظور میتوانید شخصا یا به کمک وکیل خانواده اقدام قانونی کنید.در ادامه قصد داریم موارد بیشتری در این رابطه بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

اگر زوج برای تهیه مسکن اقدامات لازم را انجام ندهد چه مجازاتی خواهد داشت؟

الزام به تهیه مسکن

چه کسی دارای حق انتخاب مسکن است؟
طبق قانون ماده ۱۱۱۴ مدنی، زن موظف است در منزلی که از سوی همسر او تعیین شده سکونت نماید، مگر در شرایطی خاص که این انتخاب حق مسکن به زوجه واگذار شده باشد. پس به این نتیجه خواهیم رسید که زوج می‌تواند محل سکونت را انتخاب و تعیین کند که کدام منطقه می‌تواند برای زندگی آنها مناسب باشد.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم با توجه به اینکه حق تعیین مسکن در اختیار زوج است تهیه آن نیز به عنوان یک تکلیف مهم در نظر گرفته شده و باید متناسب با شأن زوجه باشد. در غیر این صورت زوجه می‌تواند جهت الزام به تهیه مسکن اقدامات لازم را انجام دهد.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

در چه مواردی امکان تصمیم گیری در رابطه با مسکن برای زن فراهم است؟

یک سری قوانین خاص دیگر نیز در رابطه با مسکن اعمال شده که این موارد در مورد زن صدق می‌کند که ما در ادامه قصد داریم آنها را برای شما بیان کنیم.

حق تعیین مسکن در اختیار زن قرار گرفته باشد؟

با توجه به قانون مدنی چنانچه حق تعیین مسکن در اختیار زن قرار گرفته باشد، این امکان برای او فراهم است تا همسر خود را ملزم به زندگی در محل و موقعیت مدنظر خود کند. معمولاً این شرط ضمن عقد ازدواج در اختیار زوجه قرار می‌گیرد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در چنین شرایطی به هیچ عنوان زن امکان زندگی در مسکن مستقل ندارد بلکه فقط حق تعیین مسکن را دارد.

سکونت در یک منزل مشترک در صورت خوف ضرر بدنی مالی یا شرافتی

طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر هنگام سکونت زوجه در منزل خوف ضرر جسمی مالی یا شرافتی برای او وجود داشته باشد، امکان مراجعه به دادگاه خانواده و تقاضای الزام به تهیه مسکن برای او فراهم است. لازم به ذکر است بیان کنیم که تهیه این مسکن نیز باید از سوی زوج باشد. البته قانون هنوز هم مصادیق خوف ضرر را به صورت کامل بیان نکرده و این مورد به نظر قاضی دادگاه خانواده بستگی دارد.

مسکن تهیه شده به هیچ عنوان با شأن زن تناسبی نداشته باشد.

مسکن تهیه شده از سوی مرد نیز به عنوان یک بخش مهم از نفقه زن به حساب می‌آید که مرد باید آن را پرداخت کند. پرداخت نفقه ملاک شان و حال زوجه است و این مورد در تهیه مسکن نیز صدق می‌کند. می‌توان اینگونه بیان کرد که در هنگام تهیه مسکن به هیچ عنوان تمکن مالی مرد در نظر گرفته نمی‌شود. در چنین شرایطی نیز زوجه فقط می‌تواند زوج خود را به تهیه یک مسکن مناسب و در شان او الزام کند و به هیچ عنوان حق داشتن مسکن جداگانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

تماس با وکیل متخصص09129426674

الزام به تهیه مسکن از سوی مرد به چه معناست؟

هر یک از مواردی که در قسمت فوق برای شما بیان کردیم تنها به این جهت بود که اگر زوجه قصد داشته باشد مرد را الزام به تهیه مسکن کند ؛باید یک دادخواست مرتبط ارائه دهد. زوجه باید با در نظر گرفتن یکی از موارد نام برده شده از دادگاه تقاضا کند که مرد را ملزم به تهیه منزل مناسب کنند. به طور مثال: چنانچه زوج مسکنی تهیه کرده باشد که به هیچ عنوان در شان و منزلت زوجه نباشد؛ این امکان برای او فراهم است تا یک دادخواست با عنوان الزام به تهیه مسکن متناسب ارائه دهد. دادگاه نیز سعی می‌کند با در نظر گرفتن تمامی شرایط لازم حکم مناسب را صادر نماید‌.

آیا زن می‌تواند مرد را الزام به تهیه مسکن کند؟

بله، همانطور که بیان کردیم چنانچه زن دادخواستی با توجه به وجود خوف ضرر در محل سکونت به دادگاه ارائه دهد؛ در صورت تشخیص قاضی و تایید این موضوع مرد الزام به تهیه مسکن مناسب و جداگانه برای همسر خود خواهد شد. علاوه بر این مورد تا زمانی که محاکمه زوجین به اتمام برسد محل زندگی زن باید با توجه به رضایت طرفین معین شود و در صورت نرسیدن به توافق دادگاه می‌تواند با نظر افراد نزدیک دو طرف منزل زن را معین کند و در صورت عدم توافق در این موضوع نیز محل مورد اطمینان از سوی دادگاه مشخص خواهد شد.

الزام به تهیه مسکن

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در رابطه با الزام به تهیه مسکن موارد بیشتری بدانید و در رابطه با ماده قانونی‌های مربوط به آن اطلاعات کامل‌تری به دست آورید  بهترین وکیل خوب تهران این قابلیت را دارد تا در این حوزه تخصصی مطالب جامع تری را ارائه دهد.

سوالات متداول

منظور از خوف شرافتی چیست؟
موارد خوف شرافتی هنوز هم به صورت کامل بیان نشده و این مورد با توجه به نظر قاضی تعیین خواهد شد.

مسکن مناسب در شان زوجه به چه معناست؟
مسکن به عنوان بخش مهمی از نفقه زن تلقی شده و مرد باید آن را پرداخت کند. این مورد نیز باید در حد و حدود نفقه و در شأن زن باشد.

حق تعیین مسکن با چه کسی است؟
این حق در اختیار زوج قرار دارد مگر اینکه در حین عقد این مورد را در اختیار زوجه قرار داده باشند.

می توانید با پر کردن و ارسال فرم زیر ، سوالات خود را بپرسید و از وکلای پایه یک دادگستری گروه حق وران مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره آفلاین

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *