خریدوفروش داروی تقلبی ومجازات آن

داروی تقلبی و تاریخ گذشته


 

داروهای تقلبی به دلیل اینکه ازطریق غیرمجاز تهیه می‌شوند موجب بروز عوارضی همچون فشار خون، مشکلات کبدی ، کلیوی، تشنج و.. می شوند.

  • چنانچه استفاده ازدارو منجربه فوت شود:

 در صورتیکه استعمال مواد داروئی منحصراً علت فوت باشد مجازات تهیه‌کننده اعدام است و در صورتیکه یکی از علل فوت باشد‌مجازات تهیه‌کننده حبس دائم با اعمال شاقه خواهد بود.

 داروی تقلبی ، غیرمجاز و تاریخ گذشته 

داروی تقلبی، دارویی است که با ظاهری فریبنده تولید و به فروش می‌رسد. در سال‌های اخیر، بازار فروش داروهای تقلبی، فاسد و تاریخ‌ گذشته شاهد رونق چشمگیری بوده است.

ثروت حاصل از این تجارت پرسود، تعداد زیادی از افراد را به سمت بازار داروهای تقلبی جذب می‌کند.

هزینه‌ی پایین تولید و قیمت فروش بالای داروهای تقلبی، این کسب‌و‌کار ناپاک را به موقعیتی بسیار سودآور تبدیل کرده است.

تهیه دارو از مراکز غیر معتبر احتمال تقلبی بودن و فساد این اقلام را افزایش می دهدباتوجه به اینکه نظارت کافی بر عملکرد این گونه  فروشندگان وجود ندارد و افراد به ناچار برای خرید داروهای ضروری در دام این سودجویان می افتند.

گروه وکلای حق وران

داروی تقلبی و تاریخ گذشته

 داروی تقلبی چیست؟

دارویی که توسط شخصی غیر از سازنده اصلی، با کپی یا تقلید از  محصول اصلی ،بدون مجوز ساخته شده است.

عوارض مصرف داروهای تقلبی:

داروهای تقلبی دارای دوزهای غیرمشخصی است که می‌تواند به سرعت سبب بروز مسمومیت وازکارافتادن اندام های حیاتی در فرد مصرف‌کننده شود.

همچنین بسته بندی وشرایط نگهداری این داروها ، استاندارد نیست و دارای تأییدیه وزارت بهداشت نمی باشد، لذا نمی‌توان به آنها داروی اصلی ،اطلاق کرد.
داروهای گیاهی غیرمجازنیز اصولاً درشبکه های زیرزمینی غیربهداشتی وغیرمجازو از طریق دستگاه های غیراستاندارد تهیه می‌شودومی تواندسبب ایجاد مسمومیت شود.

داروهای تقلبی به دلیل اینکه ازطریق غیرمجاز تهیه می‌شوند موجب بروز عوارضی همچون نابینائی ،نارسائی قلبی، مشکلات کبدی ، کلیوی، تشنج و.. می شوند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

 

مصادیق تقلب:

  1. عدم رعایت استانداردتعیین شده
  2. افزودن مواد غیرمجاز
  3. به‌کاربردن رنگ‌ها و اسانس‌های بدون مجوز

اشخاصی که در تهیه مواد داروئی به هر شکلی مرتکب تقلب می شوند  و با علم به فاسدبودن و تقلبی بودن آن ، دارو را عرضه می کنند و یا بفروش می رسانند و یا داروئی را بجای داروی دیگر می دهند به مجازات‌های مقرر در ماده 18 قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني  محکوم خواهند شد.

برای پیگیری کلیه اثرات مربوط به خرید و فروش داروی تقلبی و پیگیری پرونده های مرتبط با وکیل جرایم پزشکی ارتباط بگیرید. 

 مجازات فروش داروی تقلبی:

براساس ماده 18 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی

  • چنانچه استفاده ازدارو منجربه فوت شود:

بندالف – در صورتیکه استعمال مواد داروئی منحصراً علت فوت باشد مجازات تهیه‌کننده اعدام است و در صورتیکه یکی از علل فوت باشد‌مجازات تهیه‌کننده حبس دائم با اعمال شاقه خواهد بود.

  • چنانچه استفاده ازدارو منجربه نقص دائمی یاموقت شود:

بندب ماده 18 – در صورتی که مواد مذکور منتهی بمرض دائم و یا فقدان و یا نقص یکی از حواس و یا اعضاء مصرف‌کننده گردد مجازات تهیه‌کننده حبس‌دائم با اعمال شاقه خواهد بود.

بندج ماده 18 – هر گاه استعمال مواد مزبور منتهی بصدمه‌ای گردد که معالجه آن کمتر از یکماه باشد مجازات تهیه‌کننده یکسال تا ۳ سال حبس تأدیبی و‌هر گاه مدت معالجه بیشتر از یکماه باشد دو سال تا ده سال حبس مجرد خواهد بود.

بندد ماده 18 – هر گاه مصرف مواد مزبور منتهی بصدمه‌ای نگردد مجازات تهیه‌کننده یکسال تا سه سال حبس تأدیبی خواهد بود.

تبصره – در مورد بندهای الف ب ج و د هر یک از آماده‌کننده و عرضه‌دارنده و فروشنده بمجازات معادل همان جرم محکوم خواهد شد.

بند ه – قوانین برای مبارزه با داروهای تقلبی سخت‌گیرانه هستند. اگر داروی تقلبی تولید، عرضه یا فروخته شود حتی اگر مصرف نگردد، تهیه‌کننده، عرضه‌کننده و فروشنده ممکن است به مجازات‌هایی از جمله حبس محکوم شوند.

خریدوفروش داروی تقلبی ومجازات آن

  • مجازات فروش داروی فاسد:

بندو – هر کس داروی فاسد یا داروئی که مدت استعمال آن گذشته و یا داروئی را بجای داروی دیگر بفروش برساند و این عمل موجب بازماندن‌مصرف‌کننده از استعمال داروی اصلی باشد و در نتیجه معالجه نشدن منتهی بفوت گردد مجازات فروشنده حبس مجرد از دو سال تا ده سال است و‌در صورتیکه منتهی بفوت نگردد ولی منجر بمرض دائم یا فقدان و یا نقص یکی از حواس و یا اعضاء مصرف‌کننده گردد مجازات فروشنده یک سال‌تا سه سال حبس تأدیبی خواهد بود.

  • مجازات فروش داروی تقلبی مخصوص ک%8

خانم آخرتیمشاهده نوشته ها

Avatar for خانم آخرتی

این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!