مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی


مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی در بخش‌های مختلف امکان پذیر است.
از جمله بخش: اعتبارسنجی اطلاعات مودی؛ بخش اطلاعات هویتی اظهارنامه؛ عدم اعتبار رمز عبور؛ عدم ارائه مجوز ثبت؛ مشکلات مربوط به عدم ارسال صحیح اظهارنامه یا تکمیل آن؛ مشکلات سیستمی و غیره که مودیان مالیاتی می‌توانند برای پیگیری و رفع مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شخصاً یا به کمک وکیل مالیاتی به اداره امور مالیاتی مراجعه داشته باشند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شما خودتان می‌توانید از طریق روش‌های خیلی ساده مثل تغییرات سیستم تغییر ویندوز و یا حتی ویرایش اظهارنامه اصلی تمامی اخطارها و مشکلات را برطرف کنید.

موضوع درامد اشخاص یا شرکت ها یکی از مباحث مهم در قانون مالیات های مستقیم می باشد.مالیات بر درامد بدین معناست که دولت به نسبت درآمد اشخاص حقیقی و شرکت ها به استناد قانون از آن ها مالیات اخذ می نماید.در قانون ایران این مقدار براساس درصدی از درامد اشخاص تعیین شده است.

سامانه خدمات الکترونیک مالیات ، جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی ،که فرم مربوط به دارایی اشخاص می باشد به وجود آمده است.در این مقاله سعی داریم که به بررسی مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی و نحوه ی رفع خطاهای مربوط به آن بپردازیم.

برای مشاوره رفع خطای اظهارنامه مالیاتی از وکیل مالیاتی کمک بگیرید.می توانید جهت تسریع امور از مشاوره تلفنی رایگان موسسه حق وران استفاده نمایید.

مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی
مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

فرمی است که توسط اداره امور مالیاتی کشور تعیین شده و اشخاص هر ساله اطلاعات دارایی و درآمد خود را در آن ذکر کرده و به اداره مالیات تحویل می دهند.نحوه ی تعیین مالیات برای اشخاص براساس همین فرم می باشد یکی از امکانات این سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی می باشد .این فرم باید توسط اشخاص مشمول مالیات سالانه تکمیل گردد.

نمونه هایی از اظهارنامه مالیاتی :

  1. اظهارنامه مالیات بر درامد مشاغل خودرو
  2. اظهارنامه املاک و مستغلات
  3. اظهارنامه مالیات بر ارث
  4. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

براساس ماده 156 اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مودیان مالیات بر درآمد را حداکثر تا  یک سال از تاریخ انقضای مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه رسیدگی نماید. در صورتی که ظرف مدت مذکور برگ تشخیص درآمد صادر ننماید و یا تا سه ماه پس از انقضای یک سال فوق‌الذکر برگ تشخیص درآمد مذکور را به مودی ابلاغ نکند اظهارنامه مودی قطعی تلقی می‌شود.

هرگاه پس از قطعی شدن اظهارنامه مالیاتی یا بعد از رسیدگی و صدور و ابلاغ برگ تشخیص اعم از اینکه به قطعیت رسیده یا نرسیده باشد معلوم شود مودی  درآمد یا فعالیت‌های انتفاعی کتمان شده‌ای داشته و مالیات متعلق به آن نیز مطالبه نشده باشد  فقط مالیات بر درآمد آن فعالیت‌ها با رعایت ماده (157) این قانون قابل مطالبه خواهد بود.

در این حالت و همچنین در مواردی که اظهارنامه مودی به علت عدم رسیدگی  قطعی تلقی می‌گردد اداره امور مالیاتی بایستی یک نسخه از برگ تشخیص صادره به انضمام گزارش توجیهی مربوط را ظرف ده روز از تاریخ صدور جهت رسیدگی به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال نماید.

مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی 3
مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی 3

ماده 226 قانون مالیات های مستقیم در خصوص عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر

بر طبق این ماده  عدم ارائه اظهارنامه در زمان مشخص از طرف مودیانی که مکلف به تسلیم آن می باشند موجب عدم رسیدگی به ترازنامه در مهلت مذکور در ماده 156 همین قانون نخواهد بود. در غیر این صورت. درآمد مذکور در ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی قطعی خواهد بود.

نکته:

به مودیان مالیاتی اجازه داده می‌شود در صورتی که به نحوی از انحاء در اظهارنامه از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد. با ارائه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید و در هر حال تاریخ تسلیم اظهارنامه مودی تاریخ تسلیم اظهارنامه اول می‌باشد.

در فرایند ثبت اظهارنامه ، ممکن است فرد با مشکلات مختلفی روبرو شود که هر یک از خطاها  روش حل مخصوص به خود را دارند.براساس قانون مالیات های مستقیم اصلاح اظهارنامه امکان پذیر است و ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی یک ماه پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه می باشد.با مراجعه به سایت  tax.gov.irسایت به رفع مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی بپردازید.

انواع مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی 

از جمله انواع مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شامل:

  • خطای سامانه
  • خطای سیستم کامپیوتر مودی
  • خطای کاربر تکمیل کننده
  • خطای تکمیل یا ارسال نادرست اظهارنامه
  • خطای اظهارنامه مالیاتی جایگزین
  • خطای اعتبار سنجی اطلاعات مودی
  • اطلاعات هویتی

خطای سامانه اظهارنامه مالیاتی می تواند شامل به روز رسانی سرور و خطای عدم اتصال اینترنت باشد . این خطا چون از طریق سامانه رخ میدهد جهت رفع آن بهتر است مدتی صبر کنید یا مجدد تلاش نمایید.

خطای سیستم کامپیوتر مودی در صورتی که اشخاص به ثبت بیش از سه اظهار نامه بپردازند این خطا ایجاد می گردد که جهت رفع آن باید مجدد وارد سامانه شوند یا از سیستم دیگری جهت ثبت اظهارنامه استفاده نمایند.

مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی
مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی

خطای کاربر تکمیل کننده 

  • خطای نامعتبر بودن مز عبور که باید با تغییر زبان و رعایت شکل حروف به صورت صحیح وارد شود.
  • خطای غیرفعال شدن مجوز ثبت که برای رفع آن باید از سازمان مجوز دریافت شود.
  • خطای تکمیل یا ارسال نادرست اظهارنامه که شامل دریافت نشدن کد رهگیری می باشد که جهت رفع آن مودی باید اقدام به تغییر ویندوز یا مراجعه به اداره مالیاتی شود.
  • رفع مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی جایگزین یا اصلاحی  خطای عدم امکان ثبت اظهارنامه اصلاحی می باشد.

نکته :

مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی جهت ثبت اظهارنامه اصلاحی بر طبق ماده 100 قانون مالیات های مستقیم می باشد

رفع خطای اعتبارسنجی اطلاعات مودی جهت رفع این خطا فرد باید به اداره مالیات مراجعه نماید.

رفع خطای اطلاعات هویتی اظهارنامه که مربوط به اطلاعات اشخاص و معتبر نبودن امضا می باشد که با مراجعه به سامانه و تکمیل و اصلاح موارد مورد نیاز صورت می گیرد.

با توجه به گستردگی مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی بهتر است جهت ثبت آن با یکی از ده وکیل خوب تهران در حوزه تخصص مالیات مشاوره نمایید.همچنین گروه وکلای حق وران آماده پذیرش رفع هرگونه خطای مربوط به اظهارنامه مالیاتی می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *