تعلیق مهریه در عقد نکاح

تعلیق مهریه در عقد نکاح


تعلیق مهریه به دلیل اختلاف در ماهیت و نوع ارتباط آن با عقد نکاح حائز اهمیت می باشد.زیرا هنگامی که عقد صورت می گیرد زن مالک مهر می گردد و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.

لذا برای تعلیق در مهریه حتما با وکیل خانواده مشاوره حقوقی تخصصی داشته باشید چون یکی از مباحث قابل توجه در قانون مدنی ایران عقد معلق و آثار اقسام تعلیق می باشد.

عقد معلق ، به معنای ایجاد عقد و وابسته نمودن اثر کامل آن، به وقوع شرط یا امری می باشد.در طی این مقاله ما به بررسی اثر تعلیق مهریه در نکاح و ماهیت مستقل مهریه می پردازیم.

تعلیق در نکاح چیست ؟

براساس ماده 189 قانون مدنی ، عقد منجز آن است که تاثیر آن برحسب انشاء موقوف به امر دیگری نباشد والا معلق خواهد بود.در توضیح این ماده می توان گفت عقد از لحاظ کیفیت انشا به وابسته و منجز تقسیم می گردد.

وابسته کردن عقد به احتمالی دیگر تعلیق و به آن امر احتمالی که عقد به آن وابسته و معلق شده است معلق علیه گفته می شود.

تعلیق در واقع منوط کردن امری به امر احتمالی دیگر می باشد.در عقد معلق طرفین اراده خود را به طور منجز بیان می دارند ولی تاثیر آن را موقوف به امر دیگری می کنند تا پس از وقوع شرط تحقق پیدا کند.

عقد معلق در مرحله ی انشا و توافق با سایر عقود تفاوتی ندارد و تاثیر عقد است که منوط به امر احتمالی می شود.

اقسام تعلیق

  1. تعلیق در انشا : یعنی وابسته کردن تشکیل و ایجاد معامله که باطل است.
  2. تعلیق در منشا : به معنای وابسته کردن وجود و تحقق ماهیت عقد که صحیح است.
  3. تعلیق در اثر : وابسته کردن اثر عقد به امر دیگر می باشد که صحیح است.

تعلیق در عقدنکاح

تعلیق در عقد نکاح بدین معناست که پس از انعقاد عقد اثر آن که رابطه ازدواج است معلق به شرطی گردد.عقد معلق در حقوق ایران معتبر است ؛ اما در خصوص عقد نکاح این امر پذیرفته شده نیست.

مستند به ماده 1068 قانون مدنی تعلیق در عقد موجب بطلان است. این ماده جنبه استثنایی دارد.تعلیق مهریه در نکاح دائم به دلیل ماهیت قراردادی و مستقل مهریه از نکاح امکان پذیر است.هرچند تعلیق در انشا و منشا دارای آثار متفاوتی می باشد.

اگر مهریه وابسته به عقد نکاح باشد تعلیق آن سبب تعلیق نکاح خواهد بود و تعلیق در عقد نکاح موجب بطلان است اما اگر مهریه ماهیت مستقلی داشته باشد ، تعلیق در آن خللی به عقد نکاح وارد نخواهد کرد.باید در نظر داشته باشیم که وابستگی مهریه به عقد نکاح به این مفهوم است که وجود و بقای مهریه به نکاح وابسته است ولی صحت نکاح دائم به وجود مهریه وابسته نیست.

بنابراین مهریه به عنوان قراردادی ناشی از اراده زوجین منجزا و معلقا انشاپذیر است.البته تعلیق در انشا و تعلیق در منشا مهریه وضعیت و اثار حقوقی متفاوت دارد که به این منظور بهتر است با وکیل حقوقی متخصص در حیطه خانواده مشاوره بفرمایید.

تعلیق مهریه
تعلیق مهریه

تعلیق مهریه در نکاح دائم

بطلان نکاح معلق در موردی است که تعلیق متوجه اصل نکاح باشد وگرنه تعلیق در مهر صحیح است.با توجه به ماهیت قراردادی مهریه ، مهرالمسمی ممکن است به صورت معلق انشا شود.همچنین در مهریه عندالاستطاعه مهریه به استطاعت زوج معلق می شود.

براساس قانون مدنی ایران چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد. محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

تعلیق مهریه در نکاح موقت

اگر در نکاح منقطع مهریه با تعلیق در انشا تعیین شود به دلیل اینکه وجود مهریه و ذکر آن از ارکان این نوع نکاح بوده و تعلیق در انشا منجر به تعیین نشدن مهریه می گردد چنین نکاحی باطل خواهد بود.

پس براساس حکم ماده 1095 قانون مدنی در نکاح موقت تعلیق در مهر صحیح نبوده و موجب بطلان نکاح است.
در عقد موقت ذکر مهریه و تعیین آن از ارکان نکاح بوده و باید مهریه موجود باشد .در نتیجه تعلیق مهریه موجب بطلان این نوع از نکاح خواهد شد.

در ازدواج دائم معلق بودن مهریه امکان پذیر است تنها اثر این نوع مهریه این است که با وقوع معلق علیه زوجین متعهد به انشا مهر به میزان مهریه معلق می گردند.در این نوع تعلیق انتقال مالکیت مهریه به زوجه با وقوع معلق علیه تحقق می یابد ولی منافع مهریه از زمان انشا آن خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعلیق در نکاح،می توانید با یکی از ده وکیل خوب تهران در حوزه خانواده مشاوره نمایید. گروه وکلای حق وران آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه سوالات شما پیرامون تعلیق مهریه در نکاح می باشند.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *