جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی

جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی


جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی به صورتی که باعث سلب آسایش و آرامش افراد شود شخصا می توانید اقدام به تنظیم شکواییه نسبت به جرم واقع شده کنید. مطابق ماده 619 قانون مجازات اسلامی مجازات حبس از دو تا شش ماه و74ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و مجازات‌های بیشتر می‌توانید با شماره 09129426674 تماس بگیرید.

جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی چیست؟

مزاحمت به اشکال مختلف و در فضاهای گوناگون می تواند برای اشخاص رخ دهد. یک نوع از این مزاحمت ها مزاحمت در فضای مجازی می باشد که شخص یا اشخاصی با توهین یا تهدید و موارد دیگر منجر به سلب آرامش و آسایش افراد گردد.

در این مقاله به بررسی جرم مزاحمت در فضای مجازی و مجازات های ناشی از آن می پردازیم. همچنین برای اطلاع از جرم مزاحمت در فضای مجازی با وکیل جرایم اینترنتی مشاوره نمایید.

جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی
جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی

نحوه ی تعیین جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی

براساس قانون مجازات اسلامی ایران مزاحمت می تواند با استفاده از تلفن یا هر دستگاه مخابراتی برای اشخاص ایجاد گردد . عنوان مجرمانه ی مزاحمت در فضای مجازی می تواند از جرایم سایبری باشد که در قانون جرایم رایانه ای جرم انگاری شده باشد. از جمله راهکار های جلوگیری از ایجاد مزاحمت حفظ حریم شخصی افراد،عضویت در گروه های شناس و در صورت مزاحمت اقدام به مسدود سازی یا به اصطلاح بلاک کردن می باشد.

اما در صورتی که این مزاحمت ها به صورت گسترده رخ دهد یا غیر قابل کنترل باشد شخص می تواند با تنظیم شکوائیه ای نسبت به جرم واقع شده شکایت نماید. برای اطلاع از نحوه ی تعیین جرم مزاحمت درفضای مجازی از وکیل جرایم اینترنتی کمک بگیرید. همچنین جهت تنظیم شکایت و ارائه ی دفاعیات مناسب از وکیل خوب تهران کمک بگیرید.

نحوه ی مجازات جرم مزاحمت در فضای مجازی چیست؟

ایجاد مزاحمت اینترنتی
ایجاد مزاحمت اینترنتی

جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی براساس قانون مجازات اسلامی علاوه بر اجرای مقررات خاص مخابرات ، حبس از پانزده روز تا سه ماه می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات جرم مزاحمت در روبیکا با وکیل جرایم اینترنتی مشورت نمایید.

مجازات توهین و تهدید در فضای مجازی به چه صورت می باشد؟

ایجاد مزاحمت اینترنتی
ایجاد مزاحمت اینترنتی

مستند به ماده 619 قانون مجازات اسلامی اشخاصی که در مکان های عمومی مزاحم کودکان یا زنان شوند و یا با الفاظ و رفتار های مختلف به حیثیت آن ها توهین نمایند مشمول مجازات می گردد.

بر طبق قانون مذکور مزاحمت توهین و مزاحمت نسبت به اطفال و زنان حبس از دو تا شش ماه و 74 ضربه شلاق می باشد. از این ماده می توان نتیجه گرفت که ایجاد مزاحمت برای زنان و کودکان در قانون مجازات ایران جرم انگاری گردیده است.

جرم توهین به اشخاص دارای مجازات های پیش بینی شده ای می باشد که حتی اگر در فضای مجازی رخ دهد مجازات آن شلاق و جزای نقدی می باشد. همچنین جرم تهدید در فضای مجازی مستند به ماده 669 قانون مجازات اسلامی مشخص گردیده است.

برطبق قانون مذکور:« هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

پس می توان نتیجه گرفت تهدید به هر نحوی که باشد یعنی حتی اگر در فضای مجازی رخ دهد و شخص را از کاری منع کند یا به کاری وادار نماید دارای مجازات حبس از دو ماه تا دو سال و شلاق می باشد.

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی

دادگاه صلاحیت دار جهت رسیدگی به جرم مزاحمت در فضای مجازی همان است که زیان دیده در حوزه قضایی آن حضور داشته باشد. در نتیجه می توان گفت در جرایمی که در تحقق آن رفتار و واکنش زیان دیده نیز موثر و جزء آخرین رکن مادی وقوع آن می باشد ، محل وقوع جرم جایی است که بزه دیده در آن محل حضور داشته است و در جرم توهین و افترا در فضای مجازی نیز رسیدن به نتیجه در دادگاهی است که زیان دیده در آن حضور دارد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *