سهم ارث ملک وقفی

وکیل ارث برای سهم ارث ملک وقفی : 09129426674


سهم ارث ملک وقفی زمانی محقق می‌شود که شما بتوانید با مراجعه به اداره اوقاف مراجعه کنید و با ارائه مدارک مورد نیاز درخواست صدور سند اجاره و سند مالکیت نسبت به سهم خود داشته باشید. بر همین اساس می‌توان گفت مال موقوفه غیر قابل تقسیم بوده و تنها هر کدام از ورثه می‌تواند بر اساس میزان سهم خود از مال موقوفه بهره‌برداری کنند.

سهم ارث ملک وقفی

سهم ارث ملک وقفی در واقع مخصوص به املاکی است که وقف امور خیریه شده باشند و با فوت متوفی؛ ورثه از آن ارث ببرند. در این گونه مواقع معمولاً مالک زمین را وقف امور خیریه کرده است و در واقع زمین در اختیار اداره اوقاف خواهد بود. اداره اوقاف می‌تواند زمین مذکور را در برابر دریافت اقساط به افراد اجاره دهد. البته که اجاره‌ای که به اوقاف نظر می‌گیرد ؛مبلغ زیادی نخواهد بود و بر حسب نیت واقف صرف امور خیریه می‌شود.
در خصوص میزان سهم ارث ملک وقفی می‌توان گفت که با فوت متوفی ورثه می‌توانند از ملک وقفی به صورت قهری ملک را منتقل کند. برای این کار نیازمند طی کردن مراحل اداری می‌باشد. برای این که ورثه ملک مذکور را بتوانند تقسیم کنند؛ باید در ابتدا اقدام به انحصار وراثت نمایند. برای مراحل انحصار وراثت ملک وقفی و تقسیم ملک وقفی بهتر است تا ورثه به اداره اوقاف شهرستان محل زندگی خود مراجعه داشته باشند و با ارائه مدارک مورد نظر درخواست صدور سند اجاره و سند مالکیت نسبت به سهم خود را داشته باشند.

سهم ارث ملک وقفی

روش استعلام ملک وقفی

املاک وقفی به راحتی قابل شناسایی از املاک عادی هستند. معمولا روی سند ملک وقفی عنوان اوقافی بودن ملک درج می‌شود. هچنین متن سند در خصوص وقفی بودن آن اشاره می‌کند. مثلاً برای اسناد عادی در آنها نوشته می‌شود؛ شش دانگ عرصه و اعیان.

اما برای سندهای وقفی در متن نوشته می‌شود ۶ دانگ اعیان. لذا پیش از هرگونه معامله‌ای بهتر است تا استعلامات لازم را برای این موضوع دریافت کنید. مثلاً برای شناسایی متولی ملک اوقافی باید درخواست اجاره نامه عرصه را از مالک داشته باشید. چون در اجاره نامه نام و مشخصات متولی ملک وقفی ذکر شده است. اما گاهی ممکن است متولی در دسترس نباشد.

برای این منظور می‌توانید از طریق اداره اوقاف اقدام به استعلام کنید. در صورتی که جواب استعلامات شما منفی بود متولی وقفی شخص یا یکی از بقاع متبرکه می‌باشد در این گونه موارد شما باید لیست و اسامی افراد و بقاع متبرکه که دارای موقوفه هستند را جستجو کنید و برای دریافت استعلام به آنجا مراجعه داشته باشید .

در روند کار ممکن است شما به سوالات متعدد روبرو شوید که

در این زمینه می‌توانید به کمک وکیل وقف وکیل ملکی مشاوره حقوقی در حوزه املاک و مستغلات داشته باشید و از خدمات تخصصی آنها استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید بهترین مشاوره‌های حقوقی را می‌توانید از طریق شماره 09129426674 داشته باشید.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

آیا به واسطه داشتن حق تولیت موقوفه ورثه ‌توانند برای تقسیم ارث اقدام کنند؟

به طور قاطع می‌توان گفت از آنجایی که این اشتباه رایج بین برخی افراد در این چالش به وفور دیده شده است چون به واسطه تولیت موقوفه امکان تقسیم ملک وقفی وجود ندارد و در واقع تولیت ملک به معنی تعلق ملک به کسی نمی‌باشد و ورثه نمی‌توانند در خصوص تقسیم آن اقدامی انجام دهند.

قانون خرید و فروش ملک وقفی

مطابق ماده ۸۸ قانون مدنی هرگونه خرید و فروش در ملک در صورتی که خراب شود یا احتمال آن وجود داشته باشد که منجر به خرابی شود به طوری که استفاده از ملک ممکن نباشد در صورتی جایز است که عمران آن متعذر باشد یا کسی برای عمران آن حاضر نشود

قانون خرید و فروش ملک وقفی
تماس با وکیل متخصص09129426674

آیا بر اساس قانون خرید و فروش ملک وقفی جایز می‌باشد؟

به طور قطع می‌توان گفت از نظر قانونی نقل و انتقالات املاک وقفی به هیچ وجه صحیح نیستند. مگر در استثنائاتی که وجود دارد. مطابق ماده ۸۸ قانون مدنی امکان فروش مال اوقافی می‌تواند بلامانع باشد. از آنجایی که تمامی املاک دارای عرصه و اعیان هستند اما در املاک وقفی یعنی اینکه این املاک وقف داده شده‌اند و به نیت خیریه هستند.

املاک شخصی عرصه و اعیان مطابق با قرارداد معامله می‌شود. اما در املاک وقفی عرصه به وقف داده می‌شود .لذا امکان انتقال سند وجود ندارد.در املاک وقفی اعیان قابل معامله می‌باشد و امکان انتقال آن هم وجود دارد. انتقال سند زمین وقفی فقط از طریق اجاره میسر است. کسی که عرصه را اجاره کرده ‌می تواند بر اساس اعیانی مد نظر روی زمین بنا ایجاد کند. در موقع انتقال اعیانی از طریق خرید و فروش به دیگری اجاره نامه عرصه ملک وقفی به شخص جدید انتقال پیدا می‌کند.

انحصار وراثت ملک اوقافی

برای اینکه هر یک از ورثه بتواند سهم ارث ملک وقفی خود را دریافت کند؛ پیش از هر کاری باید اقدام به انحصار وراثت ملک وقفی نماید. از آنجایی که همیشه املاک ورثه‌ای با چالش‌هایی برای تقسیم روبرو بوده‌اند؛ بهتر است تا در این خصوص هم با یک وکیل وقفی و میراث مشاوره حقوقی داشته باشید. بهتر است بدانید که انحصار وراثت املاک موقوفی هم مثل املاک دیگر می‌باشد و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد و بهتر است برای این منظور مراحل انحصار وراثت املاک وقفی زیر نظر اداره اوقاف باشد.

چون ملک ورثه ای وقفی است البته استثنائاتی هم وجود دارد مثلاً اینکه گاهی ممکن است متوفی در طی یک وصیت‌نامه رسمی اقدام به تقسیم ملک موقوفی کرده باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *