قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز

وکیل برای رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز : 09129426674


قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز که از طرف  نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است؛ از جمله قوانینی می‌باشد که؛ شما می‌توانید برای رفع توقیف و یا ارائه لایحه دفاعیه از آن به نفع خود استفاده کنید. بر همین اساس نیاز به آگاهی و اطلاعات دقیق یک وکیل قاچاق کالا و ارز دارید.

چرا که شما می‌توانید از طریق دریافت خدمات مشاوره تلفنی یا حضوری برای این منظور اقدام کنید. همچنین ما در بخش ذیل به تشریح قانون رفع توقیف خودرو اشاره کرده‌ایم که می‌تواند به میزان قابل توجهی به شما کمک کند.

قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز مطابق ماده ۲۰
ماده 20 قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز : 09129426674

قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز

مطابق ماده ۲۰ هرگونه وسیله نقلیه شامل:

وسایل نقلیه دریایی؛ وسایل نقلیه زمینی یا هوایی مورد استفاده در حمل و جابجایی کالا یا ارز قاچاق موضوع ماده ۱۸ توقیف می‌شود + مجازات‌هایی که برای جرایم نقدی برای حامل در نظر گرفته می‌شود. چنانچه قیمت وسیله نقلیه بالاتر از بهای کالا یا ارز قاچاق باشد؛ به جای معادل قیمت وسیله نقلیه به میزان ارزش کالا یا ارز قاچاق مشمول جریمه نقدی حامل اضافه می‌گردد.

تبصره ۱

فرد متهم باید طی ۱۰ روز از زمان تاریخ ابلاغیه احضاریه اجرای احکام مبادرت به پرداخت جریمه نقدی حکم شده اقدام کند. در صورت عدم پرداخت جریمه نقدی منجر به ضبط وسیله نقلیه و پرداخت جریمه از محل فروش وسیله نقلیه خواهد شد و اضافه به مالک عودت می‌شود.

تبصره ۲

متهم می‌تواند جهت رفع توقیف وسیله نقلیه طبق این تبصره اقدام به ارائه وثیقه نقدی برابر حداکثر جزای نقدی نماید.

تبصره ۳

مطابق این تبصره اگر مالک وسیله نقلیه‌ای که توسط آن قاچاق کالا یا قاچاق ارز صورت گرفته از ارتکاب جرم صورت گرفته اطلاع داشته باشد و در واقع علم و آگاهی به ارتکاب جرم صورت گرفته داشته باشد به عنوان معاونت در حمل و نقل به جریمه نقدی محکوم می‌شود که این جریمه به اضافه جریمه نقدی موضوع این ماده اضافه خواهد شد. حتی گاهی ممکن است مالک وسیله بعد از اینکه عمل ارتکابی انجام شده ؛ از این اقدام مطلع شده باشد و اقدام به پیشگیری نکرده باشد؛ مشمول همین مجازات خواهد شد.

تبصره 5 قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز
رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز

تبصره ۴

گاهی ممکن است فرد متهم مبادرت به قاچاق کالا و ارز با وسیله نقلیه بدون صاحب یا صاحب متواری و یا در کل مجهول المالک نماید. با توقیف این خودروها معمولا به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شود و یا به نهاد مازون از سوی ولی فقیه تحویل داده خواهد شد. اگر  هم به فروش برسد به حساب نهاد مازون از طرف ولی فقیه واریز خواهد شد.

تبصره ۵

بار کانتینر جزء وسیله نقلیه محسوب نخواهد شد.

تبصره ۶

در صورتی که کالاهای قاچاق یا ارز قاچاق شده در وسایل نقلیه عمومی پیدا شود؛ کالاهای قاچاق و ارز قاچاق توقیف خواهند شد و یک صورتجلسه مبنی بر کشف قاچاق توقیف کالا و یا ارز قاچاق تنظیم خواهد شد و مدارک وسیله نقلیه و مدارک راننده اخذ می‌شود. ولی به وسیله اجازه ادامه مسیر داده خواهد شد. توقیف وسیله نقلیه عمومی پس از رسیدن به مقصد رسیدگی خواهد شد. دستورالعمل مربوط به این تبصره طی مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط ستاد تهیه و ابلاغ می‌شود.

تماس با وکیل متخصص09129426674

تبصره ۷

هرگونه تغییر در وسایل نقلیه که نسبت به حالت عادی نامتعارف باشد و جهت اقدام هرگونه قاچاق کالا انجام بگیرد مثلاً افزایش ارتفاع یا محل جاساز برای قاچاق، مشمول جزای نقدی درجه ۵ می‌شود. ضمن اینکه شخص مرتکب برای بار اول باید اقدام به اصلاح وسیله نقلیه نماید و در صورت تکرار عمل صورت گرفته مبادرت به ضبط وسیله نقلیه خواهد شد.

قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز به منظور حمایت از حقوق شهروندان
وکیل برای رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز

چنانچه وسیله نقلیه متعلق به شخص دیگر باشد و از اقدامات صورت گرفته اطلاع نداشته باشد، وسیله نقلیه پس از اصلاح به مالک مسترد می‌شود. در صورتی که این عمل مجدد تکرار شود؛ مجدداً مرتکب به اصلاح وسیله نقلیه و استرداد به مالک و جریمه معادل قیمت آن به جزای نقدی مرتکب اضافه می‌شود. مجازات‌های موضوع این تبصره با مجازات‌های مقرر در این قانون یا سایر قوانین جمع شده و مانع از اجرای آنها نیست.

قانون رفع توقیف خودرو در قاچاق کالا و ارز به منظور حمایت از حقوق شهروندان و بهبود فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز تصویب شده است. این قانون براساس ماده ۱۲۰ قانون آئین دادرسی کیفری و مواد ۷۵۳ و ۷۵۴ قانون مجازات اقتصادی ایران تنظیم شده است.

به طبقه‌بندی قانون، خودروهایی که در راستای قاچاق کالا و ارز مورد توقیف یا ضبط قرار گرفته‌اند، می‌توانند با رعایت شرایط زیر از توقیف خارج گردند:

1. ارائه مدارک مالکیت:

صاحبان خودرو باید با ارائه مدارک و اسناد معتبر و مستند مالکیت خودرو، اثبات کنند که آنها مالک معتبر خودرو هستند. این مدارک می‌تواند شامل سند تملک، قرارداد فروش، صورتجلسه و مدارک مربوط به انتقال مالکیت باشد.

2. تسویه مالی:

بدهی‌های مالی مرتبط با خودرو باید تمام شده باشد. صاحبان خودرو باید به نحوی که تسویه کلیه بدهی‌های مالی مانند مالیات، عوارض و کارمزدهای مرتبط با خودرو انجام گیرد.

3. پرداخت جریمه:

صاحبان خودرو باید مقادیر جریمه متعلقه را پرداخت نمایند. این جریمه‌ها می‌تواند شامل جریمه اقتصادی مربوط به قاچاق کالا و ارز و هزینه‌های قضایی مرتبط با پرونده باشد.

4. ارائه ضمانت‌نامه:

صاحبان خودرو می‌بایست ضمانت نامه به مبلغ معینی را ارائه دهند. این ضمانت‌نامه می‌تواند به صورت نقدی یا به صورت امضاکردن سند تعهد باشد و باید مبلغی قابل قبول و قابل پرداخت در صورت عدم احراز شرایط لازم برای رفع توقیف تعیین شود.

5. حکم قضایی:

در صورتی که صاحب خودرو توانسته است تمام شرایط فوق را مورد ارائه دهد، حکم قضایی با رسیدگی به پرونده صادر خواهد شد ؛که مجوز رفع توقیف را به صاحب خودرو اعطا می‌کند. در این حکم قضایی، دستور رفع توقیف خودرو صادر می‌شود و نیروی اجرایی مسئول از توقیف خودرو خارج می‌شود.

 

منیره شفیعیمشاهده نوشته ها

Avatar for منیره شفیعی

من منیره شفیعی با بیش از 4 سال سابقه، نویسنده گروه وکلای حق وران هستم . این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *