اجرت المثل زن

اجرت المثل زن: 09129426674


اجرت المثل زن مربوط به ایام زناشویی می‌باشد.معمولاً اجرت المثل زن خانه‌دار با اجرت المثل زن شاغل متفاوت است.و از یک فرمول محاسباتی برخوردار است. همانطور که می‌دانید خانم‌ها نسبت به آقایان در منزل وظیفه بیشتری بر عهده دارند.

مثل: نگهداری کودک؛ پختن غذا؛ تمیز کردن خانه؛ خرید کردن و موارد مشابه .معمولاً خانم‌ها این کارها را بر اساس عرفی که به زن تحمیل می‌شود انجام می‌دهند.

در صورتی که زن هیچ وظیفه‌ای برای انجام دادن این کارها ندارد. ولی همانطور که گفته شد بر حسب عرف آنها را انجام می‌دهد که می‌تواند برای تمامی آنها اجرت المثل بگیرد.

اما اگر شما نسبت به نحوه اخذ قانونی آگاهی ندارید حتما از یک وکیل خانواده مشاوره حقوقی بگیرید. چون گاهی بر اساس نظر قضات مختلف ممکن است شما از حق اجرت المثل محروم شوید.

اجرت المثل زن
اجرت المثل زن

در اینگونه مواقع زن می تواند بر اساس مهارت وکیل با چشم پوشی از حق اجرت المثل ایام زوجیت می تواند در زمان طلاق بجای اجرت المثل از حق نحله استفاده کند.

اگر  نمیدانید که حق نحله چیست و چونه به زن تعلق میگیرد؟ بهتر است تا با وکیل خوب تهران د رمجموعه حق وران هم اکنون مشاوره حقوقی داشته باشید تا به شما نسبت به حق و حقوق قانون از ماهیت نحله و شرایط تعلق آن مطللع شوید.

مطابق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی در صورتی که زوجه کارهایی را که شرعاً وظیفه او نباشد و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد به دستور زوج و با عدم رضایت انجام داده باشد.

اجرت المثل زن به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟

به تمامی کارهایی که زن وظیفه‌ای در قبال آنها ندارد و به درخواست مرد انجام می‌شود, اعم از تمیز کردن منزل؛ پخت غذا؛ لباس شستن؛ خرید منزل؛ شیر دادن فرزند؛ نظافت منزل و غیره.

بهتر است تا خانم‌ها نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند. چون برخی تصور می‌کنند که اجرت المثل همان نفقه می‌باشد. اما نفقه مبلغی است که مرد برای تامین خورد و خوراک پوشاک مسکن و هزینه‌های درمانی زوجه می‌باشد

چه فاکتورهایی در میزان اجرت المثل زوجه موثر است؟

تحصیلات زن؛ وضعیت اشتغال؛ تعداد فرزندان ؛محل زندگی ؛امکانات زندگی مشترک ؛داشتن خدمتکار ؛نقل مکان‌های متعدد ؛ وضعیت زوج؛ سن زوج همگی از جمله مواردی است که کارشناس دعاوی خانواده در زمان تعیین میزان اجرت المثل زوجه مد نظر قرار خواهد داد .

چنانچه به هر دلیلی اجرت المثل به زن تعلق نگیرد زوجه می‌تواند جهت مطالبه درخواست نحله اقدام نماید.

اجرت المثل زن
شرایط تعلق اجرت المثل به زن

شرایط تعلق اجرت المثل به زوجه

زوج باید تمامی کارهایی که وظیفه اون نیست را به دستور زوج انجام داده باشد.

اجرت المثل زوجه در ایام نامزدی

زوج در ایام نامزدی چون که در شرف رفت و آمد و آشنایی بیشتر با زوجه می‌باشد؛معمولا در این گونه مواقع زن وظیفه‌ای بر انجام امور خانه‌داری بر عهده ندارد. حتی دوران عقد هم که بقیه آن را تحت عنوان دوران نامزدی می‌شناسند؛ معمولاً چون امور خانه‌داری را انجام نمی‌دهند مشمول اجرت المثل نخواهد بود. چون که قاعدتاً زوج با هم زندگی نمی‌کنند.

آیا در زمان طلاق توافقی می‌توان اجرت المثل گرفت؟

خیر؛ چون در طلاق توافقی معمولاً به درخواست هر دو طرف می‌باشد در طلاق توافقی معمولاً زن و مرد با هم روی مهریه؛ نحوه پرداخت آن توافق می‌کنند.

شرایط حضانت فرزندان را مشخص می‌کنند و نهایتاً در دادگاه برای طلاق حاضر می‌شوند. لذا حق اجرت المثل در طلاق توافقی وجود ندارد.

اجرت المثل زن
تفاوت میزان اجرت المثل زن شاغل و خانه‌دار

تفاوت میزان اجرت المثل خانم شاغل و خانه‌دار

گفتیم اجرت المثل صرفاً برای کارهای زوجه اعم از خانه داری ؛آشپزی ؛لباس شستن و غیره که بر عهده‌اش نیست را در خانه انجام می‌دهد. معمولا زنانه خانه‌دار چون مدت زمان بیشتری را در خانه هستم فعالیت‌های بیشتری هم در خانه خواهند داشت.

به خاطر همین اجرت المثل خانم خانه‌دار به خانم شاغل بیشتر است. چون زوجه شاغل زمان بیشتری را در بیرون ممکن است سپری کند و به طور کلی فعالیت‌های زن شاغل نسبت به زن خانه‌دار کمتر است .

البته با توجه به خانواده اگر زن شاغل اثبات کند که بخشی از درآمدش را که فعالیت خارج از منزل داشته است به درخواست مرد برای زندگی مشترک خرج کرده است می‌تواند معادل آن را به عنوان اجرت المثل دریافت کند.

اجرت المثل زن ناشزه

با توجه به حق و حقوقی که زن و مرد در زندگی مشترک بر عهده دارند و هر یک از زوجین باید نسبت به حق و حقوق دیگری احترام قائل شود. در صورتی که زن نسبت به حق و حقوق زوج عدم توجه نشان دهد؛ زوج می‌تواند به صورت قانونی اقدام کند.

در این گونه مواقع یکی از مواردی که باعث می‌شود زن مشمول اجرت المثل نشود؛ عدم تمکین زن بعد از ازدواج با شوهر می‌باشد. در صورتی که عدم تمکین بدون هرگونه عذر موجهی باشد؛ مشمول دریافت اجرت المثل ایام زوجیت نخواهد بود و این مورد برای عدم تمکین عام یا خاص زن شوهر صادق است.

اجرت المثل زن
عدم پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی

عدم پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی

پس از اینکه پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی برای دادگاه محرز باشد و رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت المثل و اجراییه صادر شود مرد فرصت دارد تا یک ماه از تاریخ صادر شده نسبت به پرداخت اجرت المثل یا دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل اقدام کند.

در غیر این صورت دادگاه می‌تواند بر حسب تقاضای زوجه, حکم جلب شوهر را صادر کند. اگر برای دادگاه عدم توانایی پرداخت اجرت المثل مرد محرز باشد دادگاه شرایط پرداخت قسطی اموال را صادر خواهد کرد.

البته این در صورتی است که زوج مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

نحوه محاسبه اجرت المثل زن

معمولاً قاضی و مراجع معتبر برای محاسبه رقم دقیق میزان اجرت المثل از فرمول خاصی پیروی نمی‌کند. معمولا نظر کارشناس بر اساس عرف منطقه فعالیت‌های زن در خانه؛ شاغل بودن یا خانه‌دار بودن زن تعیین می‌شود.

بعد از اینکه مبلغ دقیق به دست آمد مبلغ در تعداد سال‌هایی که زوج با یکدیگر زندگی کرده‌اند ضرب خواهد شد و مبلغ نهایی به عنوان اجرت المثل باید پرداخت شود.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *