ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است

ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است


ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است محاسبه ارزش سرقفلی مغازه یک فرمول خیلی ساده راحت دارد که شما می‌توانید بر اساس آن محاسبه کنید که ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است. برای اینکه به جزئیات آن هم بیشتر بپردازیم در ادامه جز به جز به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است

طی یک محاسبه خیلی ساده و به دور از هرگونه فرمول پیچیده می‌بینیم که ارزش سرقفلی مغازه برابر است با:

  • برای هر ۵۰ میلیون تومان 2 درصد در نظر گرفته می‌شود
  • برای مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان یک درصد حق سرقفلی تعیین می‌شود
  • برای بیشتر از ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است
  • برای بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان ۵/. مشخص شده است

شرایط تعیین میزان ارزش سرقفلی مغازه چیست

شرایط تعیین میزان ارزش سرقفلی مغازه چیست
ارزش سر قفلی مغازه چند درصد است2

لزوماً از جمله شرایط مهمی که می‌تواند در آن به ما کمک کند تا بدانیم ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شرایط جغرافیایی ملک تجاری در کسب اعتبار موقعیت شغلی خیلی اهمیت دارد.
  • نوع کسب و کار و فعالیتی که مستاجر در ملک ره‌ای به آن می‌پردازد در میزان سرقفلی تاثیر زیادی دارد چون معمولاًنوع کسب و کار می‌تواند اعتبار زیادی را به موقعیت ملک ببخشد.
  • کیفیت شرایط ملک از نظر امکانات و داشتن آپشن‌های مازاد بر سازمان می‌تواند روی میزان ارزش سرقفلی تاثیرگذار باشد.
    مدت اشتغال و حسن شهرت مستاجر معمولاً از جمله موارد بسیار مهم می‌باشد که می‌تواند به یک ملک اعتبار ببخشد و این روی ارزش سرقفلی تاثیر بسیاری خواهد داشت.
  • سن بنا از نظر قدمت ساخت نیز یکی دیگر از عوامل می‌باشد در ساخت‌های جدید معمولاً چون امکانات و تجهیزات معمولاً چون جدیدتر هستند نیاز به تعمیرات کمتری خواهد بود و از نظر استحکام و مقاومت بسیار قابل قبول‌تر هستند.

نکته:

از آنجایی که در حال حاضر برای اینکه بدانیم ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است میزان و درصد دقیقی وجود ندارد و تعیین نشده است. در اکثریت مواقع مالک و مستاجر طی توافقاتی که در این خصوص دارند می‌توانند قرارداد خود را ببندند.

در صورتی که مالک یا مستاجر هیچکدام نسبت به مبالغ تعیینی و یا قید شده در قرارداد توافق نداشته باشند ؛می‌توانند از کارشناسان و متخصصین کمک بگیرند در این زمینه وکیل سرقفلی می‌تواند به شما طبق ماده ۱۱ قانون مالک و مستاجر سال ۱۳۳۹ طی روند مراحل کاملاً قانونی به شما کمک کند.

چون معمولاً دعاوی سرقفلی نیاز به ارزیابی و بررسی نکته به نکته دارد و باید دقیقاً طبق مقررات پیگیری شود. چرا که عدم پیگیری صحیح می‌تواند باعث ضرر یکی از طرفین معامله و قرارداد باشد. در این زمینه مجموعه وکلای حق‌وران متشکل از ۱۰ وکیل خوب تهران در حوزه امور ملکی سرقفلی و قراردادها آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و پیگیری دعاوی املاک و سرقفلی می‌باشد.

حق مالکانه چیست

وقتی مستاجر برای اینکه بتواند رضایت مالک را جلب کند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی و حق کسب و پیش به مالک انتقال می‌دهد. در قانون هیچ مبلغ یا میزان یا شرایط پرداختی برای حق مالکانه توضیح داده نشده و فقط یک مبنای عرفی دارد.

به خاطر همین این حق مالکانه از یک شهر به شهر دیگر و از یک مغازه نسبت به مغازه دیگر متفاوت خواهد بود. این حق مالکانه درصد مشخصی ندارد؛یعنی قطعی نیست ؛مشخص نیست و همه بر اساس توافقات بین موجر و مستاجر خواهد بود. البته برای اینکه حق مالکانه تعیین شود می‌توان به دو صورت اقدام کرد:

  • اولین روش برای تعیین درصد حق مالکانه

در اولین روش برای انتقال سرقفلی به صورتی که مالک نسبت به ملک بیع صلح کند؛هبه کند یا وقف نماید. به صورتی که ملک وقتی در اختیار شخص ثالث دیگری قرار می‌گیرد؛ مالک دائمی محل سرقفلی و حق کسب و پیشه باشد. در این گونه موارد در واقع رفع ید مالک سرقفلی و حق کسب و پیشه و وضع ید به صورت همیشگی است. در این گونه موارد حق مالکانه سرقفلی به قرار زیر می‌باشد:

  • حق مالکانه تا ۵۰۰ میلیون تومان ۱۰ درصد خواهد بود.
  • برای مازاد بر ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان درصد در نظر گرفته می‌شود.
  • همچنین برای بیشتر از یک میلیارد تا ۲ میلیارد تومان ۶ درصد خواهد بود.
  • برای مازاد بر دو میلیارد تا ۴ میلیارد تومان ۴ درصد است.
  • برای بیشتر از ۴ میلیارد تومان می‌باشد.

 

  • دومین روش برای تعیین درصد حق مالکانه

در این روش رفع ید مالک ملک سرقفلی وضع ید غیر بر آن محل که به صورت دائمی نیستند ولی موقتی می‌باشند مثل اجاره دادن؛ مشارکت کردن؛ مضاربه یا عاریه. در این گونه موارد درصد حق مالکانه سرقفلی به قرار زیر می‌باشد:

  • تا ۵۰ میلیون تومان ۲ درصد است.
  • برای مازاد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان یک درصد خواهد بود.
  • همچنین برای بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان ۷۵ درصد است.
  • مازاد بر ۵۰۰ میلیون تومان ٠/۵ درصد محاسبه می‌شود.

محاسبه تعدیل مبلغ اجاره سرقفلی

محاسبه تعدیل مبلغ اجاره سرقفلی
محاسبه تعدیل مبلغ اجاره سرقفلی

از آنجایی که شرایط اقتصادی جامعه به شدت دچار تغییرات و تحولات سریع می‌باشد؛ هر یک از موجرین یا مستاجرین می‌توانند با توجه به شرایط حال حاضر جامعه درخواست تغییر یا تعدیل اجاره بهای سرقفی را بدهند. یکی از مهمترین شرایط برای درخواست تغییر و تبدیل اجاره بهایی سرقفلی اتمام پایان قرارداد اجاره پیشین خواهد بود.

چنانچه در حکمی که برای تغییر یا تعدیل اجاره بها صادر شده است ۳ سال گذشته باشد دادگاه با جلب نظر کارشناس اقدام به تعدیل اجاره بها به نرخ روز خواهد کرد. حکم دادگاه در محاسبه فرمول سرقفلی قطعی می‌باشد. برای تشخیص میزان اجاره سرقفلی می توانید به بخش ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است مراجعه کنید.

مالک در چه صورت می‌تواند از صاحب سرقفلی درخواست تخلیه مغازه را کند

تا به اینجا متوجه شدیم که ارزش سرقفلی مغازه چند درصد ملک است اما اگر مالک بخواهد که صاحب سرقفلی مغازه ملک را تخلیه کند باید منوط به ۳ مورد باشد:

  • اول اینکه تخلیه ملک جهت تخریب و نوسازی باشد
  • علت دوم می‌تواند جهت نیاز شخصی به کسب و کار باشد
  • عامل سوم می‌تواند جهت تخلیه ملک و اقدام به سکونت مالک در آن باشد

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *