مجازات کاشت گل

مجازات مصرف ،کاشت ونگهداری وحمل ونقل گل(ماریجوانا)


کاشت «گل»  درایران جرم است و مجازاتی از 10 میلیون ریال تا اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

ازعوارض  مصرف ماری جوانا می توان به  وسواس فکری و کاهش قوای ذهنی اشاره  کرد، و مشاهده مشکلات رفتاری در کودکانی که مادرانشان درزمان بارداری ماری‌جوانا مصرف می‌کرده‌اند.

ماده مخدر گل یاماریجوانا

ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) زیر دسته کانابیس ها است. که به دلیل تشابه علائم و حالات آن به عنوان یک ماده توهم زا نیز معرفی می گردد. این ماده از مشتقات گیاه شاهدانه می باشد؛ که با کاهش عملکرد سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز موجب ایجاد حالتی آرامش بخش در فرد می گردد. ماده مخدر گل یا ماریجوانا برخلاف مواد مخدر که وابستگی جسمی بالایی دارند و ترک کردن آنها با درد جسمانی بالایی همراه است؛ وابستگی جسمی ندارد. این ماده وابستگی ذهنی و روانی شدید در فرد به وجود می آورد.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

عوارض مصرف گل “ماریجوانا”

از عوارض کوتاه مدت مصرف گل، کاهش حافظهٔ در کوتاه‌مدت، خشکی دهان، قرمزی چشم، اختلال در حرکت و  اضطراب اشاره کرد.

عوارض  بلندمدت می توان به  وسواس فکری و کاهش قوای فکری اشاره  کرد، و مشکلات رفتاری در کودکانی که مادرانشان درزمان بارداری ماری‌جوانا مصرف می‌کرده‌اند.

ازدیگر عوارض مصرف گل ،بیماری‌های ریوی، اختلال در حافظه و تمرکز،  بروز بیماری‌های روانی،  بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و می باشد.

جرم مصرف گل(ماریجوانا)

شاید تعجب کنید که در هیچ کجای قانون ما حرفی از گل و مواد مخدر گل زده نشده و بعضی ها فکر می کنند که با توجه به این موضوع هیچ مجازاتی برای آن وجود ندارد این باور کاملاً اشتباه است دادگاه ها در چیزی که ما حقوقی به آن رویه قضایی می گوییم مجازات ماده مخدر حشیش برای حمل و نگهداری و فروش و مصرف گل یا همان ماری جوانا در نظرگرفته شده است بنابراین جرم مصرف گل همان است که برای مصرف حشیش درنظرگرفته شده است که به شرح زیر است:

هر فردی اقدام به کاشت گل یا خرید و فروش ماده مخدر گل کند به مجازات کیفری از300هزار تومان و  تا 50 ضربه شلاق الی اعدام محکوم می شود. نسبت به میزان و مقدار مواد، مجازات مواد مخدر گل تعین خواهد شد.

مجازات کشت گیاه گل(ماریجوانا)

ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گوید هر کسی مبادرت به کشت خشخاش یا کوکا کند یا برای تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی به کشت شاهدانه بپردازد، علاوه بر امحای کشت، بر حسب میزان کشت به این شرح مجازات می‌شود:

  1. درصورت ارتکاب جرم برای نخستین بار،  جریمه نقدی بین ۱ تا ۱۰ میلیون ریال
  2. برای بار دوم، علاوه بر جریمه نقدی بین ۵ تا ۵۰ میلیون ریال، به ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق
  3. بار سوم به جریمه نقدی بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد ریال، به اضافه یک تا ۷۰ ضربه شلاق و یا حبس ۲ تا ۵ سال
  4.  برای چهارمین بار، مجازات اعدام خواهد بود.

مجازات نگهداری گیاه “گل(ماریجوانا)

ماده 3قانون مبارزه باموادمخدر، هرکس بذر یا گرز خشخاش یا بذر یا برگ کوکا و یا بذر شاهدانه را نگهداری،مخفی و یا حمل کند به یک میلیون تا ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی‌و یک تا هفتاد ضربه شلاق محکوم خواهد شد، در مورد بذر شاهدانه قصد تولید مواد مخدر از آنها باید احرازشود.

مجازات خرید، فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا)

 

ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات مصرف گل را به شرح زیر تعیین می‌کند:

اگر کمتر از ۵۰ گرم باشد، جریمه نقدی تا ۳ میلیون ریال و ۵۰ ضربه شلاق اعمال می‌شود.

– درصورتی‌که بیشتر از ۵۰ گرم باشد اما کمتر از ۵۰۰ گرم باشد، جریمه نقدی از ۴ تا ۵۰ میلیون ریال و ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و در صورت صدور حکم تا ۳ سال حبس خواهد داشت.

– اگر بیشتر از ۵۰۰ گرم و کمتر از ۵ کیلوگرم باشد، جریمه نقدی از ۱۵ میلیون ریال تا ۶۰ میلیون ریال و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۲ تا ۵ سال حبس اعمال می‌شود. در صورت تکرار جرم، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده، اموال مجرم مصادره شده و در صورت تکرار جرم برای دومین بار، محکوم به اعدام خواهد شد.

– اگر بیشتر از ۵ کیلوگرم و کمتر از ۲۰ کیلوگرم باشد، جریمه نقدی از ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس اعمال می‌شود. در صورت تکرار جرم، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده، اموال مجرم مصادره شده و در صورت تکرار جرم برای سومین بار، محکوم به اعدام خواهد شد.

– اگر بیشتر از ۲۰ کیلوگرم و کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم باشد، به جریمه نقدی اضافه به مقدار ۲ میلیون ریال برای هر کیلو اضافه خواهد شد. در صورت تکرار جرم، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده، اموال مجرم مصادره شده و در صورت تکرار جرم، محکوم به اعدام خواهد شد.

– درصورتی‌که بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم باشد، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده در شماره ۴ و ۵، مجرم به حبس ابد محکوم می‌شود و در صورت تکرار جرم، اعدام و مصادره اموال او اعمال خواهد شد.

استفتاء ازحضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دررابطه با مصرف ماده مخدرگل(ماریجوانا): 

اگر مواد مخدر محسوب شود، استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوء‌شان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‌‏اى که بر استعمال آنها مترتّب مى‌‏شود، حرام است.

و اگر از جمله دخانیات محسوب شود، تابع میزان ضرر آن است که اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌‌اى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.

کلام آخر

رشد و پرورش این گیاه ساده و راحت است. لذا خانواده ها باید مراقب باشند و اگر در خانه‌ای گلدانی یا قسمتی از فضای باغچه گیاهی ایجاد شود که شبیه شقایق باشد یا گیاه شاهدانه که برگ‌های آن یک حالت‌های ۳، ۵ و ۶ وجهی دارد و شبیه برگ‌های چنار می‌ماند را اهمیت دهند. که خدایی نکرده یکی از اعضا خانواده درگیر کشت و تولید  و یا مصرف این گیاه نشوند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

در صورتی که سوالی در مورد مجازات خریدوفروش ونگهداری موادمخدرو.. را دارید و در تهران ساکن هستید می توانید از یکی از  ده وکیل خوب تهران که به شما معرفی میشود بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره حقوقی تلفنی راهکار شماست .

 

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *