مالیات چیست

مالیات چیست مالیات وکیل وکیل مالیات وکیل مالیاتی


مالیات یک پرداخت یا هزینه اجباری است که توسط دولت های محلی و ملی از افراد یا مشاغل جمع آوری می شود تا هزینه های خدمات عمومی، کالاها و فعالیت های دولتی را پوشش دهد.

وکیل مالیات درمورد بخشودگی مالیاتی ، اعتراض به مالیات ، توقیف مالیاتی و… از موکلان خودحمایت می کنند. . وکلای مالیاتی در مورد آخرین مسائل و قوانین مالیاتی به روز می مانند تا به عنوان منبعی برای مشتریان خود عمل کنند.

مالیات 

با توجه به  پیچیدگی های حوزه ” مالیات ” و همچنین تغییرات اساسی قانون مالیات های مستقیم از سال ۱۳۹۵ گواه بر این موضوع دارد که انجام امور مالیاتی نیاز به تخصص و آگاهی از قوانین و بخشنامه های جدید دارد؛ لذا شخصاً به صاحبان کسب و کارها توصیه میکنم در کنار فعالیت تجاری خود، از وجود یک مشاور مالیاتی و یا وکیل مالیات بهره ببرند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

مالیات چیست؟

مالیات طبق قانون یک پرداختی بلاعوضی است که باید پرداخت شود .

مالیاتها به صورت و مستقیم و غیر مستقیم دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام قوانین و مقررات خود هستند. مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، موسسه، دارایی و… تعلق گیرد. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.

بیشتر بخوانید:

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی 

بررسی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا 1402

 مشکلات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی

 

دلیل پرداخت مالیات چیست؟

مالیات یک پرداخت یا هزینه اجباری است که توسط دولت های محلی و ملی از افراد یا مشاغل جمع آوری می شود تا هزینه های خدمات عمومی، کالاها و فعالیت های دولتی را پوشش دهد.

همه کشورها یک سیستم مالیاتی دارند تا برای نیازهای عمومی، مشترک اجتماعی یا ملی مورد توافق و برای وظایف دولت هزینه کنند. برخی از کشورها درصد ثابتی از مالیات بر درآمد سالانه شخصی وضع می‌کنند، اما اکثر مالیات‌های مقیاس بر اساس براکت‌هایی از مقادیر درآمد سالانه تصاعدی هستند. اکثر کشورها بر درآمد افراد و همچنین بر درآمد شرکت ها مالیات می گیرند. کشورها یا واحدهای فرعی اغلب مالیات بر ثروت، مالیات بر ارث، مالیات بر دارایی، مالیات بر هدیه، مالیات بر دارایی، مالیات فروش، مالیات استفاده، مالیات زیست محیطی، مالیات بر حقوق، عوارض و/یا تعرفه ها را نیز اعمال می کنند. همچنین می توان مانند مالیات بر درآمد ناخالص، مالیات بر مالیات وضع کرد.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

تاثیرمالیات براقتصاد:

در شرایط اقتصادی (جریان دایره ای درآمد)، مالیات، ثروت را از خانوارها یا مشاغل به دولت منتقل می کند. این تأثیراتی بر رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی دارد که می تواندهم افزایش یابد (به عنوان ضریب مالی شناخته می شود) و هم کاهش (معروف به مازاد مالیات).

در نتیجه، مالیات موضوع بسیار مورد بحثی است، زیرا اگر چه مالیات بر اساس اجماع عمومی برای عملکرد و رشد جامعه به شیوه ای منظم و عادلانه از طریق تأمین کالاهای عمومی و خدمات عمومی توسط دولت ضروری است.

امابعضی از تئوریسین ها ، ضد مالیات هستند و مالیات را به طور کلی یا کلی محکوم می کنند و مالیات را به عنوان دزدی یا اخاذی از طریق اجبار همراه با استفاده از زور طبقه بندی می کنند.  مالیات کارایی و بهره وری بخش خصوصی را با اجازه دادن به افراد و کسب و کارها برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی، مشارکت در تولید انعطاف پذیر، رقابت و نوآوری در نتیجه نیروهای بازار حفظ می کند.

گروه وکلای حق وران

انواع مالیات های مستقیم :

الف) مالیات بر دارایی : اساس و مبنای مالیات بر دارایی، ثروت مسئول پرداخت مالیات ( مودی ) است. این نوع از مالیات خودش به دو دسته تقسیم می شود:

  •  مالیات بر ارث : مهم ترین نوع مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث مالیاتی است که از اموال و دارایی های شخص که پس از فوت وی باقی می ماند، دریافت می شود.
  •  مالیات حق تمبر : مالیات حق تمبر از انواع مالیات های مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آنها، از مودی دریافت می شود. ( مواد ۴۴ تا ۵۱ قانون مالیات های مستقیم )

بیشتر بخوانید:

 استعلام مالیات خودروهای سنگین

 مالیات عایدبر سرمایه (سوال1173) سامانه مودیان مالیاتی

 

ب) مالیات بر درآمد :

در این نوع از مالیات، درآمد افراد و شرکت ها ( و نه ثروت آنها ) مبنای مالیات است. شاید بتوان گفت که مالیات بر درآمد اشخاص مهم ترین نوع مالیات است. ” مالیات بر درآمد ” خود نیز به گروه های زیر تقسیم می شود:

  • مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  •  مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  •  مالیات بر درآمدهای اتفاقی

انواع مالیات های غیرمستقیم :

الف) مالیات بر واردات :

این نوع از مالیات ها اصولا تابع سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشورها هستند و به غیر از اینکه یکی از راه های درآمدزایی دولت ها هستند، معمولا برای حمایت از صنایع داخلی نیز به کار گرفته می شوند. این دسته از مالیات ها ممکن است بر اساس قیمت و ارزش کالاها یا بر اساس ویژگی ها و مشخصات آنها (مانند حجم، وزن و…) تعیین و دریافت شوند. این گونه از مالیات به سه صورت از مودیان وارد کننده دریافت می گردد:

  •  حقوق و عوارض گمرکی
  •  سود بازرگانی
  •  عوارض بر واردات اتومبیل

بیشتر بخوانید:

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی 

مالیات صادرات و واردات 

مالیات نقل و انتقال سهام  

مالیات کارت به کارت

 

ب) مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات :

مالیات بر مصرف مالیاتی است که مصرف کنندگان کالا های خاص در زمان خرید آن کالا (به همراه قیمت کالا) پرداخت می کنند. به این ترتیب هر شخصی که میزان بیشتری از آن کالا را مصرف کند، در نهایت مالیات بیشتری پرداخت می کند. گرچه این نوع مالیات نهایتا به وسیله مصرف کننده نهایی پرداخت می شود، اما وظیفه قانونی پرداخت آن به دولت به عهده تولیدکنندگان و فروشندگان است.

  • مالیات بر مصرف انواع بسیار زیادی دارد؛ مالیاتی که دولت از مصرف و فروش کالاها و خدمات دریافت می کند به صورت ذیل است:
  • مالیاتی که از خرید و فروش نوشابه های غیر الکلی دریافت می شود.
  • مالیاتی که از خرید و فروش الکل طبی و صنعتی از تولید کنندگان و فروشندگان آن دریافت می شود.
  •  مالیاتی که از فروش سیگار از تولید کنندگان و فروشندگان آن دریافت می شود.
  •  مالیاتی که از خرید و فروش اتومبیل دریافت می شود.
  •  مالیات بر فرآورده های نفتی و پتروشیمی که از تولید کنندگان و فروشندگان آن دریافت می شود.
  •  خرید و فروش خاویار هم مشمول مالیات بوده و مودیان باید آن را پرداخت نمایند.
  •  نوارهای ضبط صوت و تصویری هم جزء مواردی هستند که دولت می تواند از آنها مالیات دریافت نماید.
  • حق اشتراک تلفن های خودکار و خدمات مخابرات بین المللی هم در زمره قوانین پرداخت مالیات قرار دارد.

 ج) مالیات بر ارزش افزوده :

منظور از مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین کالا و خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در دوره ای مشخص است. مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و خدمات و همچنین صادرات و واردات آنها را شامل می شود.

گروه وکلای حق وران

سخن پایانی:

زمانی که مودیان مالیاتی چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی از مالیات وضع شده برای خود و موسسه گله مند هستند و شاکی هستند می توانند با مراجعه به وکیل مالیاتی برای رفع مشکل ایجاد شده در زمینه مالیات وضع شده اقدام نمایند.

از انجا که بسیاری از مودیان اطلاع کافی از قوانین مالیاتی ندارند و از طرف دیگر با رویه های مرسوم اداری آشنا نیستند و تکالیف و حقوق خود را نمی شناسند. برای پیشگیری از مشکلات مالیاتی و عدم تحمل پرداخت مبالغ سنگین مالیاتی باید با وکیل مالیاتی مشورت نموده و با استفاده از دانش، مهارت و تخصص و تجربه وکیل و مشاور مالیاتی از افتادن در گردونه باطل اداری و مالیاتی و تحمل هزینه های اضافی جلوگیری کنند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

وکلای مالیاتی چه کاری انجام می دهند؟

وکلای مالیات درمورد بخشودگی مالیاتی ، اعتراض به مالیات ، توقیف مالیاتی و… از موکلان خودحمایت می کنند. . وکلای مالیاتی در مورد آخرین مسائل و قوانین مالیاتی به روز می مانند تا به عنوان منبعی برای مشتریان خود عمل کنند.وکلای مالیاتی در مشاوره به مشتریان خود (مانند افراد خصوصی، شرکت ها یا دولت) در مورد بهترین راه برای کاهش بدهی مالیاتی خود مشارکت دارند.

لذا کار عقلانی آن است که کار را به کاردان سپرد تا هزینه ها کاهش پیدا کنند. درست است شما هزینه ای را باید برای حق الزحمه وکالت پرداخت کنید اما در قبال آن در وقت شما صرفه جویی می شود و از آنطرف هم یک وکیل خوب مالیاتی می تواند با وکالت اصولی و درست هزینه های زیادی که باید متحمل می شدین را از دوش شما بردارد که اگر در قبال حق الوکالتی که می دهید مبلغ ناچیزی است.

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. مشاهده سایر سوالات و پاسخ ها  در اینجا .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما در مسائل مختلف از قبیل حقوق زوجین ، حق موجر و مستاجر ، قاچاق کالا و ارز و …. می باشد.

حق وران در این لینک به معرفی وکلای خوب تهران میپردازد تا با شناخت کامل از هر وکیل بتوانید مشاور حقوقی خود را انتخاب کنید.

خدمات حق وران به صورت ارائه مشاوره :

حضوری 

تلفنی 

آنلاین 

می باشد.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

یکی از خدمات محبوب کاربران گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *