تعدیل اجاره بها

تعدیل اجاره بها


تعدیل اجاره بها مربوط به زمانیست که با توجه به افزایش هزینه‌های اقتصادی در جامعه موجر یا مستاجر از مراجع قانونی درخواست تجدید نظر نسبت به مقدار اجاره بها را داشته باشد.اما چون ممکن است در بیشتر موارد برای طرح دادخواست تعدیل اجاره بها بین موجر و مستاجر اختلافاتی بروز کند هر یک می توانند نسبت به حق و حقوق قانونی خود اقدام قانونی داشته باشند که پیش از آن برای دستیابی به نتیجه مطلوب بهتر است تا با وکیل ملکی  مشاوره حقوقی داشته باشند .

چون که برای تعدیل اجاره بها معمولا نیازمند برخورداری از شرایط خاص مانند مدت اجاره یا تاریخ اجاره مستاجر بیشتر از سه سال گذشته باشد امکان‌پذیر است که موجر یا مستاجر می‌تواند به کمک وکیل ملکی یا شخصا ازطریق مراجع قانونی اقدام به دادخواست تعدیل مطالبه کند.

معمولا تعدیل اجاره بها شامل موارد مختلفی می‌شود که برای محاسبه آن عواملی نظیر تاریخ ساخت ملک؛ مساحت ملک ؛موقعیت جغرافیایی ملک؛ ویژگی‌های کاربردی در نظر گرفته می‌شود.

اجاره چیست؟

اجاره ، عقدی است که به موجب آن مستاجر برای مدت مشخصی در ازای مالی که به موجر پرداخت می کند ، مالک منافع عین مستاجره می گردد.تعدیل اجاره بها به معنای کاهش یا افزایش میزان اجاره بها می باشد که این درخواست برای هزینه ها و تقاضای افزودن یا کاهش اجاره بهای ملک تجاری دارای حق کسب و پیشه تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 می تواند توسط موجر یا مستاجر ثبت گردد.

برهمین اساس قراردادهای اجاره ای که تابع قانون مذکور می باشند ، تعدیل اجاره بها در آن ها ضمانت اجرا دارد.در این مقاله ، به بررسی تعریف تعدیل اجاره بها ، شرایط افزایش آن و نمونه دادخواست مرتبط به تعدیل اجاره بها می پردازیم.

تعدیل اجاره بها
تعدیل اجاره بها
09129426674

تعدیل میزان اجاره بها به چه معناست ؟

در مواردی که قرارداد اجاره‌ تنظیم شده باشد میزان اجاره‌بها همان است که در آن نوشته شده است.
اما هنگامی که اجاره‌نامه هنوز تنظیم نشده باشد با رعایت قانون روابط موجر و مستاجر می توان از دادگاه در خواست نمود که میزان اجاره‌بها به نرخ‌عادله روز تعیین گردد.

منظورازتعدیل میزان اجاره بهااین است که موجریا مستأجر می‌تواند با توجه به افزایش یاکاهش هزینه های زندگی درخواست تجدید نظر نسبت به میزان اجاره‌بها را بنماید.

درخواست تعدیل اجاره بها در مواردی صورت می گیرد که موجر بر فرض خود اجاره بها را کمتر از مقداری که باید پرداخت شود بداند یا مستاجر گمان می کند اجاره پرداخت شده بیشتر از مقداری است که در توان اوست و به همین علت ممکن است هر دو درخواست متعادل کردن آن را داشته باشند.برای اطمینان خاط از ثبت دعاوی تعدیل اجاره بها 10 وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی ملکی و اجاره املاک آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

شرایط لازم جهت ارائه دادخواست تعدیل اجاره بها چه مواردی است ؟

  1. مدت اجاره به اتمام رسیده باشد.
  2. از تاریخی که استفاده مستأجر از عین مستأجره سه سال تمام گذشته باشد.
  3. از تاریخ مقرر در حکم قطعی که بر تعیین یا تعدیل اجاره‌بها صادر شده سه سال‌گذشته باشد.

نکته:

دادگاه با توجه به درصد شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی منتشر شده از طرف بانک مرکزی ایران حکم به تعدیل اجاره‌بها‌خواهد داد ؛ همچنین حکم دادگاه در این مورد قطعی است.

تعدیل اجاره بها
تعدیل اجاره بها

دادخواست موجر جهت تعدیل اجاره بها به چه صورت است ؟

موجر می‌تواند مابه‌التفاوت اجاره‌بها را ضمن دادخواست تعدیل مطالبه نماید.در این صورت دادگاه ضمن صدور حکم راجع به تعدیل، مستأجر را به پرداخت مابه‌التفاوت از تاریخ تقدیم دادخواست تا روز صدور حکم، محکوم‌می‌نماید.

دایره اجرا مکلف است خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ قطعیت تا تاریخ اجرای حکم را به قرار دوازده درصد در سال احتساب و از مستأجر‌وصول و به موجر بپردازد.

دعوی تعدیل میزان اجاره بها توسط مستاجر شامل چه مواردی است ؟

  • تقاضای تعدیل اجاره‌بها
  • رد مابه‌التفاوت پرداخت شده
  • خسارت تأخیر تأدیه

نکته : مقررات مربوط به تعدیل اجاره بها ، در مواردی که دادگاه حکم به تعیین اجاره‌بها صادر می‌نماید نیز جاری خواهد بود.
بهتر است جهت تنظیم دادخواست تعدیل اجاره بها ، نتیجه گیری بهتر و تسریع امر از وکیل ملکی متخصص در حیطه اجاره کمک بگیرید.همچنین با کلیک بر روی لینک زیر می توانید نمونه دادخواست تنظیم شده برای تعدیل اجاره بها را مشاهده نمایید:

نحوه محاسبه تعدیل میزان اجاره بها

تعیین میزان اجاره بها با درخواست موجر و مستاجر به عوامل مختلفی بستگی دارد.
دعوی تعدیل برای موجر به موارد زیر بستگی دارد :

  • تاریخ ساخت ملک
  • موقعیت مکانی
  • مساحت بنا
  • کاربرد فضاهای داخلی و بیرونی
  • ویژگی های آن که باید تجاری باشد.
  • همچنین دادگاه با توجه به شرایط اقتصادی مستاجر و میزان هزینه هایی که برا زندگی عادی اشخاص در نظر گرفته می شود می تواند حکم صادر کند.در نهایت محاسبه تمامی موارد فوق زیر نظر کارشناس دادگستری صورت می گیرد.بهتر است جهت اطلاع از نحوه محاسبه اجاره بها و درخواست تعدیل اجاره بها با وکیل ملکی مشاوره نمایید.

مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست تعدیل اجاره بها

هر کدام از موجر و مستاجر می توانند به مراجع قضایی صالح مراجعه کنند و با ارائه مدارکی همچون مدارک هویتی خواهان ، قرارداد اجاره و مدارک سامانه ثنا و ثبت دادخواست تعدیل اجاره بها ، درخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی مطرح کنند.

رسیدگی به این موضوع در صلاحیت شوراهای حل اختلاف می باشد. شورای حل اختلاف در صورتی که موضوع مورد اختلاف موجر و مستاجر میزان اجاره باشد اقدام به صدور حکم می نماید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *