قاچاق زغال

قاچاق زغال


قاچاق زغال از جمله جرایم زیست محیطی است که هرگونه خرید و فروش معامله و حمل و نقل غیرقانونی آن جرم محسوب می‌شود و مشمول مجازات‌های سنگین خواهد بود. برای حمل و نقل خرید و فروش و جابجایی باید مطابق با مجوز از سازمان جنگلبانی و محیط زیست باشد. کسانی که فاقد پروانه بهره‌برداری باشند و مبادرت به این کار کنند قاچاقچی محسوب می‌شوند و مطابق قانون وسیله نقلیه ضبط خواهد شد و راننده دارای سوء سابقه می‌شود.

قاچاق زغال یکی از موارد جرم بر علیه محیط زندگی می باشد و حقوق محیط زیست باید رعایت گردد. جرم قاچاق در واقع معامله ی کالا و حمل و نقل آن به شکل غیر قانونی می باشد که مصادیق آن در ماده های قانونی بیان شده است.

براساس قوانین ایران حمل هرگونه چوب و ذغال از درختان جنگلی دارای شرایط خاصی می باشد. در این مقاله سعی داریم به بررسی نحوه ی قاچاق زغال و مجازات های جرم قاچاق چوب و زغال بپردازیم.

برای اطلاع از قاچاق زغال و مجازات آن در ایران با وکیل قاچاق کالا و ارز مشاوره نمایید.

دلیل وقوع جرم قاچاق شامل چه مواردی می تواند باشد؟
قاچاق زغال

دلیل وقوع جرم قاچاق شامل چه مواردی می تواند باشد؟

از جمله انگیزه های افراد جهت قاچاق سوخت می توان به کسب سود از معامله زغال اشاره نمود. فقر و بیکاری نیز از جمله مواردی می تواند باشد که شخص بدین جرم مرتکب گردد.

حمل زغال به چه صورت قاچاق محسوب می گردد؟

جرم قاچاق زغال به هر گونه خرید و فروش و به اصطلاح معامله یا حمل و نقل غیرقانونی زغال گفته می شود. حمل ذغال از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور بدون اخذ پروانه حمل ممنوع است ولی در صورتی که در داخل شهر ها حمل شود مشمول ممنوعیت نمی گردد.

پروانه ی حمل باید از سازمان جنگلبانی دریافت گردد و حمل مجدد ذغال بین شهرهایی که سازمان جنگلبانی مشخص نموده است نیاز به دریافت پروانه ندارد همچنین حمل ذغال از شهر به روستای اطراف در حد مصرف شخصی مجاز است که حدود این میزان در آیین نامه قانون حفاظت و بهره برداری مشخص می گردد.

نکته:

چنانچه شخص فاقد پروانه بهره برداری باشد کل مال به نفع سازمان جنگلبانی دریافت می گردد.

برای اینکه بدانیم حمل زغال در چه صورت قاچاق محسوب می گردد به قانون مراجعه می نماییم که بر طبق آن اگر ذغالی که برای مصرف های جنگل نشین ها یا روستاهای مجاور جنگل اختصاص داده می شود به نقاطی دیگر حمل شود قاچاق محسوب و براساس قوانین کیفری مرتکبین قاچاق با مجرم برخورد خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ی دریافت پروانه حمل و استثنائات آن با وکیل خوب تهران در حوزه قاچاق کالا مشاوره نمایید.

مجازات راننده ی وسیله ی نقلیه ی حامل ذغال و چوب قاچاق چیست؟

قاچاق زغال
مجازات راننده ی وسیله ی نقلیه ی حامل ذغال و چوب قاچاق چیست؟

در این حالت دو فرض متصور می شود:

الف) راننده ی وسیله نقلیه بدون اطلاع از قاچاق زغال اقدام به حمل بنماید

ب)راننده ی وسیله ی نقلیه عامدانه و با آگاهی کامل نسبت به موضوع قاچاق آن را حمل نماید که این امر با توجه به سو سابقه ی فرد و مستندات قانونی قابل بررسی می باشد که در این حالت وی معاون جرم محسوب می گردد و علاوه بر مجازات مقرر از به محرومیت از دو ماه تا یک سال در امر رانندگی منجرمی گردد.

نکته:

ماموران سازمان جنگلبانی باید پروانه رانندگی را از مرتکب دریافت نمایند و آن را به دادگاه صالح جهت رسیدگی موضوع ارائه دهند.
جهت اطلاع از مجازات وسایل نقلیه ی مورد استفاده و ارائه ی دفاعیات لازم در قاچاق از وکیل قاچاق کالا و ارز کمک بگیرید.

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم قاچاق زغال

رسیدگی به این نوع از جرایم در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب می باشد البته این امر به شرطی است که مجازات آن شامل حبس باشد . سازمان تعزیرات حکومتی نیز از دیگر مراجع صالح بسته به نوع موضوع در این امر می باشد که حدود صلاحیت آن در قانون مشخص شده است.

جهت تنظیم دفاعیات مناسب در جرم قاچاق و نحوه ی مجازات آن با وکیل قاچاق کالا و ارز متخصص مشاوره نمایید. گروه وکلای حق وران آماده ی پذیرش دعاوی مربوط به قاچاق کالا و ارز می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *