فریب در تقسیم ارث

فریب در تقسیم ارث


فریب در تقسیم ارث همان خیانت در تقسیم ارث محسوب می شودکه یک نوع کلاهبرداری از طرف یکی یا چند ورثه می‌باشد که به اشکال مختلف و به دلیل عدم آگاهی سایر ورثه به وقوع می‌پیوندد. در صورتی که مستحق آن نیستند و طبق قانون برای فریب در تقسیم ارث علاوه بر رد مال و مسترد کردن مال مجازات حبس از ۶ ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است. البته این مجازات منوط به شرط وراثت می باشد که همان زنده بودن وارث در حین فوت مورث است.

فریب در تقسیم ارث در پرونده های حقوقی به وفور مشاهده می گردد. فریب در تقسیم ارث را می توان بدین صورت توضیح داد که هرگاه هر یک از وراث یا اشخاص ثالث ، جهت کلاهبرداری یا ارث بردن بیشتر اقدام به اغوای دیگر وراث نمایند در آن صورت فریب در ارث صورت می گیرد.

در این مقاله به بررسی راهکار های جلوگیری از فریب در ارث و شکل های مختلف فریب و مجازات آن خواهیم پرداخت. همچنین جهت اطلاع از سازوکار های قانونی مقابله با ارث از وکیل خوب تهران در این حوزه تخصصی کمک بگیرید.

راهکارهای جلوگیری از فریب در ارث

راهکارهای جلوگیری از فریب در ارث
راهکارهای جلوگیری از فریب در ارث

1.آشنایی با قانون ارث در حقوق ایران
2.آشنایی با طبقه وراث جهت سو استفاده از وراث طبقات پایین
3.اطلاع از موارد محرومیت از ارث
4.اطلاع از مراحل قانونی انحصار وراثت
5.استعلام از اموال متوفی
6.نحوه ی تقسیم اموال منقول و غیر منقول
7.سازوکارهای قانونی فروش و تقسیم سهم الارث
می توانید جهت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون ارث و شرایط وارثان از وکیل ارث متخصص کمک بگیرید. همچنین برای مشاهده ی نمونه دادخواست تقسیم ترکه بر لینک زیر کلیک نمایید:

روش های فریب در ارث شامل چه مواردی می شود ؟

اگر از تقسیم های متفاوت ارث میان وراث باخبر باشید می دانید که این امر گاه به اختلافات خانوادگی منجر می گردد. برای مثال میان فرزندان مورث دختر یک دوم پسر ارث می برد. ممکن است پسر از این امر باخبر نباشد و ارث به صورت برابر میان انها تقسیم شود یا اینکه همسر فرد یک شش نسبت به سایرین ارث می برد.

در حالیکه نخواهد ملک ارثی را تحویل دهد و از راه های فریب در ارث استفاده نماید.یکی دیگر از روش های فریب در ارث این است که شخص طبقات وراث را نادیده بگیرد و خواهان دریافت ارث باشد در حالی که مستحق آن نباشد و طبقات بالاتر وجود داشته باشند.

برای مثال برادر شخص پس از فوت متوفی درخواست دریافت ارث را داشته باشد. این درحالی است که فرزندان متوفی زنده باشند در آن صورت هیچ ارثی به برادر تعلق نمی گیرد.

همچنین ممکن است شخص بخواهد ارثی دریافت کند در حالی که اصلا جز طبقات وراث نباشد. مثلا کسی که به فرزندخواندگی گرفته می شود می تواند از پدر و مادر اصلی خود ارث ببرد. اما امکان دریافت ارث از پدر و مادر دوم خود وجود ندارد. مگر اینکه به موجب وصیت تا یک سوم اموال بتواند ارث ببرد.

از دیگر موارد فریب در ارث می توان به شرط وراثت اشاره کرد که باید به آن توجه نمود. این شرط زنده بودن وارث در حین فوت مورث است. مثلا اگر فرزندی یک روز قبل از پدر خود فوت نماید در آن صورت از ارث محروم می گردد و فرزندان متوفی نمی توانند درخواست ارث داشته باشند.

با ذکر جزئیات موضوع جهت بررسی تخصصی فریب در ارث می توانید با وکیل ارث مشاوره نمایید.

محرومیت از ارث در قانون ایران به چه صورت است؟
محرومیت از ارث در قانون ایران به چه صورت است؟

محرومیت از ارث در قانون ایران به چه صورت است؟

برخی موارد منجر به ارث نبردن شخص می گردد که شامل موارد ذیل است:

1.قتل: یعنی کسی که مورث را به قتل برساند.
2.کفر: ورثه ی کافر از مسلمان ارث نمی برد.
3.زنا: فرزند متولد شده از زنا از ارث محروم می گردد.
4.لعان: تهمت به همسر و انکار فرزند می باشد که به موجب آن خود و فرزندش ارث نمی برند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موارد فوق مقاله ی زیر را مطالعه نمایید:

مجازات فریب در ارث چیست؟
مجازات فریب در ارث چیست؟

مستند به ماده 837 قانون مدنی:« اگر کسی به موجب وصیت، یک یا چند نفر از ورثهٔ خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور نافذ نیست.» در قانون ایران محرومیت از ارث وجود ندارد.

اشخاص به موجب وصیت نامه می توانند برای یک سوم از اموال خود تعیین تکلیف نمایند و بیشتر از این مقدار نیازمند رضایت ورثه می باشد. برای مثال اگر پدری ، پسر خود را به موجب سند عادی یا رسمی تنظیم شده در دفترخانه بخواهد از ارث محروم نماید ،این محرومیت نافذ نخواهد بود و پس از فوت متوفی سند باطل می شود.

مجازات فریب در ارث چیست؟

فریب دادن ورثه در قانون مجازات اسلامی مجازات هایی را در پی دارد. از جمله مجازات این جرم می توان به رد مال و مسترد کردن آن به وراث و یا حبس از شش ماه تا یکسال اشاره نمود.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *