وقف اموال مشاعی

وقف اموال مشاعی گروه وکلای حق وران


وقف مال مشاعی

اگر شخصی تمام یک ملک مشاعی را وقف کند، و سایر شرکا رضایت نداشته باشند، وقف نسبت به قدر السهم سایر شرکا باطل است و تنها نسبت به قدرالسهم واقف صحیح و معتبر است.

برای پیگیری پرونده خود را به وکیل وقف بسپارید.

مشاوره حقوقی تلفنی حق ورا

وضعیت حقوقی وقف مالی که مشاع است

در مال مشاعی،هر شریکی نسبت به قدر السهم خود می تواند مال را وقف کند و وقت تمام مال مشاع بدون رضایت و اجازه تمام شرکا امکان پذیر نیست و نسب به سهم سایر شرکا باطل است .و درواقع تنها نسبت به سهم خود شخص واقف صحیح و نافذ است .

طبق نظریه مشورتی 1150/1400/7 و نیز ماده 58 قانون مدنی،وقف مال مشاعی  و به دنبال آن صدور سند مالکیت مشاعی برای موقوفه صحیح است؛والا توجه به این که وقف از انواع عقود عینی می باشد که برا صحت نیاز به قبض دارد،در نتیجه صدور سند مشاعی دلالت براین دارد که قبض مال موقوفه صورت گرفته است و میان شرکا اختلافی وجود نداشته است . والا اگر اختلافی وجود داشته باشد ، عملا امکان قبض و انعقاد عقد وقف و جود ندارد که در این حالت موجبی برای صدور سند مالکیت مشاعی برای موقفه نیست .

وقف با قصد اضرار به دیگر وراث

اگر شخص به قصد متضرر کردن ورراث دیگر اقدام به وقف کند و همه یا بعضی از وراث از تحقق وقف ناراضی باشند عملا امکان قبض و تحقق عقد وقف وجود ندارد و شریکی که تمایل به وقف کردن قدرالسهم خود دارد باید بعد از تقسیم ملک مشاعی به این امر اقدام نماید .

وقف مال مشاعی

شاید شما به خواندن این مطلب هم علاقه مند باشید

 نمونه دادخواست فروش مال مشاع

 فروش مال مشاع (سوال1265)

وقف مال مشاعی
نوار بنر مشاوره حقوقی تلفنی حق وران

رجوع از وقف مال مشاع

همانطور که گفته شد وقت در دسته عقود عینی است و تحقق آن نیاز به قبض و اقباض داردو به بیانی دیگر دروقف قبض عین موقوفه شرط صحت و تحقق عقد است. بنابراین تا زمانی که در وقف قبض مال موقوف صورت نگرفته باشد،شخص می تواند از وقف کردن قدر السهم خود منصرف شود.اما به محض اینکه قبض مال به صورت کامل صورت گرفت،وقف انجام شده و دیگر امکان رجوع از وقف وجود ندارد .

شرایط و ویژگی های واقف

  • واقف باید مالک عین ومنفعت باشد
  • وقف مال غیر،غیر نافذ است و نیاز به تنفیذ مالک دارد.
  • وقف مال از سوی سفیه یا صغیر ممیز اصولا باطل است و قابل تنفیذ از سوی ولی یا قیم نیست زیرا وقف به ضررمحجور است.
  • وقف مال از سوی ورشکسته معتبر نیست

سخن پایانی

اگر وقف مال مربوط به اموال غیر منقول باشد باید در دفتر ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد.زیرا با وقف در مالکیت مال تغییراتی ایجاد میشود.

وقف مال مرهونه،یعنی مالی که در رهن باشد،غیر نافذ است

وقف ملکی که دیگری در آن حق شفعه دارد صحیح است مگر شفیع اخذ به شفعه کند که وقف منفسخ می شود.

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

ضمانت اجرای عدم ارسال بسته توسط فروشگاه های آنلاین

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

این مجموعه به صورت پاسخگویی تلفنی؛ آنلاین؛ حضوری  در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

خدمات رایگان مشاوره از بخش پرسش و پاسخ را از دست ندهید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

شماره تماس:09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *