نیم عشر مزایده ارث

نیم عشر مزایده ارث


نیم عشر مزایده ارث به معنای نیمی از یک دهم می باشد که در واقع پنج درصد می باشد. نیم عشر به دو نوع اجرائی و دولتی تقسیم می گردد. ارث در واقع انتقال قهری اموال متوفی به ورثه ای که به موجب قانون تعیین شده اند می باشد. پس از فوت مورث در صورتی که وراث حاضر به تقسیم و فروش نباشند و ملک قابل افراز باشد.

جهت انجام هزینه های اجرایی به آن نیم عشر مزایده ارث تعلق خواهد گرفت. این هزینه ها می تواند شامل:

  • آگهی ملک
  • هزینه ی کارشناسی باشد.

جهت مشاهده نمونه رای افراز ملک ثبت شده موضوع ترکه در صلاحیت دادگاه بر لینک زیر کلیک کنید:

نیم عشر مزایده ارث

هزینه های اجرایی ، هزینه هایی است که از شخصی که شخصی که محکوم شده است بابت اجرای حکم وصول می گردد. پرداخت نیم عشر با کسی است که رای علیه او صادر و محکوم شده است.

در این مقاله به بررسی هزینه های اجرایی و نیم عشر مزایده ثلث می پردازیم. برای اطلاع از نحوه ی محاسبه هزینه های اجرایی و انواع آن از وکیل خوب تهران کمک بگیرید.

نیم عشر در مزایده ی ارث

همانگونه که در مورد فوق اشاره شد ، ورثه در صورتی که جهت تقسیم و فروش ملک به توافق نرسند می توانند تقاضای افراز ملک را از دادگاه داشته باشند و بدین ترتیب با تنظیم دادخواستی مبنی برافراز می توانند به تقسیم و فروش سهم الارث خود بپردازند.

اما این امر منجر به اجرائیاتی می گردد که پرداخت نیم عشر در آن صورت می گیرد. به موجب ماده 591 قانون مدنی اگر مالی به دلیل ایجاد ضرر قابل تقسیم نباشد فروخته می شود تا بهای آن به نسبت سهم شریکان تقسیم شود.

همچنین براساس ماده 4 قانون افراز و فروش املاک ملکی که به موجب تصمیم قطعی غیر قابل افراز تشخیص شود با تقاضای هریک از
شرکاء به دستور دادگاه شهرستان فروخته می‌شود.

جهت مشاهده ی نمونه دادخواست افراز ملک مشاعی بر لینک زیر کلیک نمایید:

آیا هزینه ی دادرسی با صدور اجرائیه تفاوت دارد؟

پاسخ به سوال فوق بله می باشد، هزینه ی دادرسی جدا از اجرای حکم مطالبه می گردد. هزینه ی دادرسی مربوط به رسیدگی به پرونده می باشد. اما هزینه ی اجرا مختص به حق الزحمه ها و اجرای حکم است که پس از انجام امر وصول می گردد.

هزینه های اجرایی شامل چه مواردی می شود؟

1.در صورتی که شخص به مبلغی محکوم گردد پنج درصد از آن بعد از اجرای حکم دریافت می گردد البته در دعاوی مالی که خواسته نقدی نباشد بسته به بهای خواسته که در دادخواست تعیین می گردد حساب می شود. البته در صورتی که دادگاه قیمت دیگری برای خواسته مشخص کند براساس آن پرداخت می گردد.

2.هزینه هایی همچون حق الزحمه کارشناس و حق مراقبت از مال
برای اطلاعات بیشتر از موارد اجرایی و نحوه ی پرداخت آن از وکیل ارث مشاوره بگیرید.

پرداخت نیم عشر با چه کسی است؟

پرداخت حق اجرای حکم با محکوم علیه است که پس از انقضای ده روز از تاریخ اجراییه باید اقدام به پرداخت نماید. براساس ماده 131 قانون ثبت اسناد و املاک :ـ«حق‌الاجرای اسناد لازم‌الاجرا نیم عشر و از کسی که اجرا بر علیه او است اخذ خواهد شد. مگر اینکه دائن بدون حق تقاضای اجرا‌نموده باشد که دراین صورت نسبت به آن قسمتی که دائن حق نداشته از خود او مأخوذ می‌گردد.»

نکته:

در صورتی که طرفین جهت اجرای حکم بین خود به توافق برسند نصف حق اجرا دریافت خواهد شد.

اگر ارث نقدی باشد چگونه وصول می گردد؟

حق اجرا یا از مبلغ ثمن دریافت می گردد و یا از اموال محکوم علیه طبق مقررات اجرای احکام وصول می شود.جهت اطلاع از نحوه ی وصول حق اجرای حکم در ارث با وکیل ارث مشاوره نمایید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *