نحوه مطالبه سرقفلی از مالک

نحوه مطالبه سرقفلی از مالک


نحوه مطالبه سرقفلی از مالک بر اساس نرخ روز محاسبه می‌شود که مستاجر جهت گرفتن سرقفلی و حق کسب و پیشه اقدام به طرح دعوا علیه مالک می‌نماید. میزان سرقفلی طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری محاسبه و حکم می‌شود.

برای مطالبه سرقفلی باید اقدام به تنظیم و ثبت نمونه دادخواست کرده که نیازمند شرایط خاصی است. برای این منظور باید علاوه بر ثبت نام در سامانه ثنا پس از احراز هویت دادخواست خود را توسط وکیل سرقفلی یا وکیل ملکی تنظیم کنید .

سپس در دفتر خدمات قضایی به ثبت برسانید. سپس نوبت به تشکیل جلسه و طرح دعوا در خصوص نحوه مطالبه سرقفلی از مالک خواهد رسید تا از طریق کارشناسان رسمی دادگستری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آن به پرداخت آن حکم می‌شود. رای صادر شده تا ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر خواهد بود.

برای آشنایی نسبت به نحوه مطالبه و یا اعتراض به رای صادر شده می توانید اقدام به دریافت مشاوره های تلفنی کوتاه مدت توسط یکی از ده وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی دعاوی ملکی یا سرقفلی نمایید.09129426674

نحوه مطالبه سرقفلی از مالک

نحوه مطالبه سرقفلی از مالک
نحوه مطالبه سرقفلی از مالک

قانون سرقفلی شامل هر مکانی است که جهت تجارت اجاره داده شده باشد در صورتی که تصرف مستاجر براساس رضایت موجر به عنوان اجاره یا صلح منافع که نسبت به مورد اجاره سند رسمی یا عادی تنظیم شده باشد می گردد.

این قانون جهت جلوگیری از منافع تجاری در سال 1356 تنظیم گردیده است ؛ برای مثال شخصی ، مغازه ای را اجاره می نماید که قبل از اجاره توسط وی مشتری نداشته است و با تلاش های مستاجر به رونق می رسد ، طبیعتا پس از اتمام مدت اجاره ملک به تصرف مالک در می آید اما قانون روابط موجر و مستاجر جهت حفظ حقوق اشخاص اقدام به تنظیم ماده هایی مرتبط با سرقفلی نموده است؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی سرقفلی و نحوه ی مطالبه ی سرقفلی بپردازیم.

سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر 1356

سرقفلی در قانون روابط موجر ومستاجر به اماکنی که جهت کسب و کار تجاری اجاره داده می شوند اطلاق شده است. اماکنی که به شرح ذیل است مستثنا از این قانون می باشند :

  • معاملات با حق استرداد
  • معاملات رهنی
  • زمین های زراعتی و باغ هایی که اجاره ی آن ها صرفا جهت بهره برداری از محصول آن ها باشد.
  • ساختمان های مسکونی که اجاره آن ها از شش ماه بیشتر نباشد.
  • کلیه ی واحد های مسکونی در شهر ها
  • خانه‌های سازمانی جهت سکونت

راه های مطالبه سرقفلی بعد از فوت

نحوه مطالبه سرقفلی از مالک
نحوه مطالبه سرقفلی از مالک

از انجایی که سرقفلی یک حق مالی محسوب می شود که دارای ارزش است ، پس از فوت قابلیت انتقال به ورثه را دارد. در خصوص موجر پس از فوت ، ورثه ی وی صاحب مالی که از ابتدا مستاجر جهت اجاره پرداخت نموده است می شوندو در خصوص مستاجر می تواند ، منافع کسب و کار تجاری باشد که در مال الاجاره توسط مستاجر به وجود آمده است.

جهت دریافت حق سرقفلی وراث متوفی باید از دادگاه درخواست انحصار وراثت نمایند تا این حق وارد در دارایی وراث متوفی شود. همچنین این حق قابل انتقال می باشد به نحوی که ورثه بتوانند حق خود را به سایر وراث منتقل کنند .

نکته:

در صورتی که در قرارداد اجاره عدم انتقال تبیین شده باشد باز هم سرقفلی میان وراث قابلیت انتقال را دارد چرا که انتقال به غیر محسوب نمی گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی سرقفلی بعد از فوت را مشاهده نمایید. لینک زیر را کلیک کنید.

نحوه اقامه دعوا برای مطالبه سرقفلی

نحوه اقامه دعوا برای مطالبه سرقفلی
نحوه اقامه دعوا برای مطالبه سرقفلی

براساس قانون روابط موجر و مستاجر ، دو طرف با توجه به افزایش یا کاهش هزینه‌ی زندگی می توانند دادخواست تنظیم نمایند که در خواسته ی آن ها در دادخواست تجدیدنظر نسبت به میزان اجاره بها باشد.

برای مثال:

اگر موجر با توجه به رونق کسب و کار مستاجر اجاره بها را طوری افزایش دهد که مستاجر برای پرداخت آن به مشکل مالی بخورد و از طرفی عدم تمدید قرارداد منجر به از بین رفتن کسب و کار وی گردد می تواند درخواست تعدیل اجاره بها از دادگاه داشته باشد.

شروط لازم جهت ارائه دادخواست تعدیل اجاره بها به شرح ذیل است 

  • مدت اجاره به اتمام رسیده باشد؛
  • از تاریخ اولین قرارداد موجر و مستاجر سه سال گذشته باشد ؛
  • در صورتی که قبلا حکمی جهت تعیین یا تعدیل اجاره از سمت دادگاه صادر شده باشد از تاریخ این حکم سه سال تمام گذشته باشد.

نمونه رای مرتبط با شرایط لازم جهت پذیرش دادخواست تعدیل اجاره بها را در لینک زیر ملاحظه نمایید

نحوه مطالبه سرقفلی از مالک
نحوه مطالبه سرقفلی از مالک

رای دادگاه در این خصوص قطعی می باشد چرا که این حکم براساس درصد شاخص کل بهای کالا که از طرف بانک مرکزی تعیین می شود ، صادر می گردد. پس از صدور حکم موجر می تواند ضمن دادخواست تعدیل میزان تفاوتی که در اجاره بها رخ داده است را مطالبه نماید که در آن صورت دادگاه مستاجر را به پرداخت آن از زمان ارائه دادخواست تا صدو حکم ملزم میدارد.

در صورتی که خواهان مستاجر باشد ، وی هم می تواند طبق دادخواست تعدیل یا تعیین اجاره بها ، این مابه تفاوت را به همراه خسارت تاخیر تادیه از موجر بخواهد.جهت مشاهده نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها بر لینک زیر کلیک نمایید :

جهت ارائه دادخواست بهتر است با وکیل سرقفلی مشاوره نمایید. گروه وکلای حق وران آماده تنظیم دادخواست و پذیرش وکالت در تمامی دعاوی مرتبط با ملک می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *