مجازات ورود غیرقانونی به کشور

مجازات ورود غیرقانونی به کشور


مجازات ورود غیرقانونی به کشور بر اساس قانون مهاجرت به مجازات حبس از دو ماه تا ۶ ماه به اضافه جریمه نقدی یا هر دوی این موارد محکوم می‌شوند در صورتی که ورود با هویت جعلی هم صورت بگیرد جرم جعل به مجازات جرم ورود و خروج غیرقانونی به کشور افزوده خواهد شد.

بر همین اساس بهتر است از تمامی ورود و خروج‌ها به کشور و بالعکس بر اساس مبادی قانونی باشد.

مجازات ورود غیرقانونی به کشور

برای خروج از یک کشور یا ورود به کشوری جهت اقامت در آن یا مسافرت اتباع باید سندی به نام گذر نامه دریافت نمایند. براساس قانون گذرنامه ایران ، صدور گذرنامه به اثبات کردن هویت و تابعیت ایرانی بستگی داردکه این اسناد طبق قانون مذکور تعیین خواهد شد. در این مقاله سعی داریم به بررسی مجازات ورود غیرقانونی به کشور بپردازیم. همچنین جهت اطلاع از نحوه ی ورود قانونی به کشور با وکیل مهاجرت مشاوره نمایید.

ورود غیرقانونی به کشور

مجازات ورود غیرقانونی به کشور
مجازات ورود غیرقانونی به کشور

ورود به کشوری بدون اخذ مجوزهای قانونی جرم محسوب می شود. اتباع ایران جهت خروج از کشور و ورود به کشور دیگری باید گذرنامه اخذ نمایند. جهت اطلاع از نحوه ی دریافت گذرنامه از وکیل مهاجرت کمک بگیرید.

جرم ورود و خروج غیرقانونی از کشور

جرم ورود و خروج غیرقانونی از کشور به دو نوع کلی تقسیم می گردد:
1.عبور شخص از کشور به طور غیرمجاز
2.عبوردادن غیرقانونی اشخاص از کشور

جهت اطلاع از انواع ورود و خروج غیرقانونی و مصادیق جرم آن با وکیل مهاجرت مشورت کنید که مشکلی در مهاجرت شما پیش نیاید.

مجازات جرم ورود و خروج غیرقانونی اتباع ایرانی از کشور

اتباع ایرانی در صورتی که اقدام به خروج از کشور بدون دریافت گذرنامه نمایند به حبس از دوماه تا شش ماه ، پرداخت جریمه نقدی یا هردوی این مجازات محکوم خواهند شد.

سفر به کشورهایی که ورود اتباع ایرانی را ممنوع کرده اند و شخص ایرانی به نام و هویت غیر وارد آن شود هم جرم محسوب می شود. از دیگر مصادیق این جرم همراهی کارمندان دولتی برای عبور غیرقانونی از کشور می باشد که مجازات آن حبس از شش ماه تا دوسال می باشد. جهت اطلاع از مجازات جرم ورود و خروج غیرقانونی با وکیل خوب در تهران مشاوره نمایید.

نحوه ی ورود و خروج اتباع خارجی در ایران

مجازات ورود غیرقانونی به کشور
مجازات ورود غیرقانونی به کشور

براساس قانون راجع به ورود و اقامت اتباع ، اتباع خارجی جهت ورود و اقامت و همچنین خروج از کشور ایران باید از مامورین مربوطه ایران مجوزهای لازم را دریافت نمایند. این مجوز به صورت ویزا توسط مامورین ایران در خارج بر مدارک هویتی شخص اخذ می گردد.

موارد منع ورود به کشور ایران براساس قانون راجع به ورود و خروج اتباع خارجی در ایران:

1.اتباع ایرانی که با هویت غیر بخواهند وارد شوند.
2.موارد ضد امنیتی و به هم زننده ی نظم عمومی با حفظ مصالح مملکت
3.اتباع خارجی که سابقه جنایت و سو پیشینه دارند.
4.ورود اتباع خارجی که قبلا از ایران اخراج شده باشند.
5.در صورتی که حضور اتباع خارجی منجر به عمل منافی عفتی گردد.
6.در صورت عدم اثبات تمکن مالی لازم در اتباع خارجی

ورود به کشور بر دو قسم است:

  • اقامت موقت
  • اقامت دائم

رفع مسئولیت کیفری از متهمین به ورود و خروج غیرقانونی اتباع خارجی به ایران

بر طبق ماده 120 قانون مجازات اسلامی در مواردی که متهم مجرم شناخته نشود و در خصوص مسئولیت کیفری وی تردید حاصل گردد و مجرم محسوب نمی گردد.

در توضیح بیشتر ماده ی مذکور می توان گفت هرکس عامدا بدون داشتن اسناد و جواز لازم از مرز ایران عبور کند و همچنین هرکس از راه های غیر مجاز و یا مرزهای ممنوعه عبور نماید متخلف می باشد. براساس ماده 450 قانون آیین دادرسی کیفری اگر عملی که محکوم علیه بدان محکوم شده باشد جرم نباشد و به جهات قانونی متهم قابل تعقیب نباشد رای مقتضی صادر می گردد.

براساس قانون اساسی ایران هرگاه برائت متهم صادر شود حتی اگر درخواست تجدیدنظر نکرده باشد به دستور دادگاه مجازات نمی گردد. اقامت غیرمجاز اتباع بیگانه در ایران ، نتیجه ورود غیرقانونی آنان به کشور بوده که این امر دارای خصوصیت تخلف می باشد و جرم انگاری نمی گردد.

مستند به ماده 177 قانون آیین دادرسی کیفری:«چنانچه اتهامی متوجه متهم نبوده یا عمل انتسابی به وی جرم نباشد دادگاه اقدام به صدور رأی برائت و یا قرار منع تعقیب می‌نماید.»همچنین جهت اطلاع از نحوه ی برائت از ورود و خروج غیرقانونی با وکیل مهاجرت مشاوره نمایید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *