مجازات قتل در حالت مستی 1

مشاوره رای مجازات قتل در حالت مستی : 09129426674


مجازات قتل در حالت مستی دارای پیچیدگی خاصی ست . چرا که شرایط گوناگون مجرم می تواند در نتیجه ی تعیین مجازات نقش داشته باشد.

با اینکه خود قتل در حالت عادی مستوجب قصاص می شود اما در حالت مستی ممکن است اما و اگر هایی داشته باشد.

مثلا برخی از فقها می گویند شخص در این حال از خود اراده ای نداشته است.

اما در سمتی دیگردر صورتی که ثابت بشود شخص برای ارتکاب به این عمل مست کرده است علاوه بر مجازات قصاص، دربرگیرنده مجازات شرب خمر نیز می شود.

هم چنین قتل در حالت مستی در رانندگی نیز مجازات هایی را دارد که راهکارهای قانونی نیز برای آن تعریف شده است.

به هرحال این مسئله دارای پیچیدگی های خاصیست که با جزئیات بیشتر درباره قوانین مربوط به آن سخن خواهیم گفت.

تماس با وکیل متخصص09129426674

مفاد قانونی برای مجازات قتل در حالت مستی

 

دیدگاه فقها در خصوص مجازات قتل در حالت مستی
دیدگاه فقها : 09129426674

مطابق ماده ۵۳ قانون مجازات اسلامی اگر کسی بر اثر شرب خمر مسلوب الاراده شده؛ لاکن ثابت شود که شرب خمر به منظور ارتکاب جرم بوده است؛ مجرم علاوه بر مجازات استعمال شرب خمر به مجازات جرمی که مرتکب شده نیز محکوم خواهد شد.

همچنین مستند به ماده ۲۲۴ قتل در حالت مستی موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود که در اثر مستی به کلی مسلوب الاختیار بوده و قصد از او سلب شده و قبلاً برای چنین عملی خود را مست نکرده باشد.

میتوان بر اساس این قوانین نتیجه گرفت که در صورتی که قتل در حالت مستی صورت گرفته باشد مستوجب قصاص نفس است. مگر اینکه شخص متهم بتواند دفاعی را برای عدم اثبات این موضوع ارائه کند.

چرا که باید این موضوع را به صورتی اثبات کند که در زمان ارتکاب جرم قتل به طور کامل فاقد اراده بوده است.

چرا که در غیر این صورت عواقب جدی برای شخص که قتل را در حالت مستی انجام داده است وجود خواهد داشت و نمی تواند هیچ گونه دفاعی از این جرم او را مبرا سازد. لذا با اثبات این موضوع که اراده خود را در ارتکاب جرم از دست داده است ممکن است از عواقب به این جرم در برابر قانون در امان باشد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

دیدگاه فقها در خصوص مجازات قتل در حالت مستی

برخی از فقها عمل قتل در حالت مستی را برای شخص به عنوان سلب مسئولیت نمی شناسند.

ولی با این حال هم برخی دیگر حالت مستی را منجر به قصاص نمی دانند. چرا که فرد مست می تواند مسلوب الاراده باشد یا اینکه واقعاً برای این شرایط اقدام نکرده باشد.

چرا که جرایم مختلف درسه گروه تقسیم بندی می شوند:

  1. جرایمی که علیه شخص اتفاق می‌افتد
  2. جرایمی که علیه اموال اتفاق می افتد.
  3. جرایمی که علیه امنیت اتفاق می‌افتد.

بر همین اساس قتل هم به سه دسته تقسیم می شود:

  • قتل عمد
  • قتل غیر عمد
  • قتل خطای محض

 

بر اساس این مواردی که در بالا اشاره شد در قتلی که در شرایط مذکور اتفاق می‌افتد میتواند شبه عمد باشد یعنی می تواند خطای محض محسوب شود.

جالب است بدانید در ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی هم به این مورد اشاره شده و امکان خطای محض وجود دارد .در نتیجه هیچکدام از این موارد دارای مجازات قصاص نخواهند بود.

در برخی حالات ممکن است به کسی به اجبار مشروب بنوشانند در این شرایط فرد مصرف کننده مسئولیتی در برابر جرم خود ندارد؛ چرا که تحت فشار اقدام به مصرف کرده است.

 

گاهی ممکن است شخص مرتکب از عمد اقدام به شرب خمر کرده باشد و اراده خود را از دست نداده است.در واقه شخص از جرم ارتکابی خود مطلع است و عمل ارتکابی و خود را ادراک کامل داشته است. لذا در این گونه موارد اینکه شخص مرتکب جرمی فتل شده است و مشمول مجازات خواهد بود.

 

تصادف منجر به مرگ در حالت مستی

مجازات قتل در حالت مستی
مجازات قتل در حالت مستی _(تصادف منجر به مرگ در حالت مستی)

خوب حالا یکی دیگر از حالاتی که ممکن است اتفاق بیفتد زمانی اس که شخص مست در حالت رانندگی تصادف منجر به فوت دارد. از آنجایی که غیر عمد اتفاق افتاده است:

مطابق مفاد قانونی ۷۱۴ و ۷۱۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب در سال ۱۳۷۵ راننده به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. همچنین حداکثر مجازات حبس طبق ماده قانونی دو سال می باشد.

ضمنا قاضی برای  راننده می تواند تا ۵ سال حبس وی را افزایش دهد. یکی دیگر از محرومیت های شخص مرتکب محرومیت از رانندگی به مدت یک تا پنج سال خواهد بود و نهایتاً مطابق با درخواست اولیای دم موظف به پرداخت دیه میباشد.

از آنجایی که در تصادف منجر به مرگ در حالت مستی واقعاً غیر عمد می باشد شما می توانید برای آنچه در هزینه های خود کاهش قابل توجهی را داشته باشید از وکیل خوب تهران کمک بگیرید.

چرا که شما با کمک یک وکیل متخصص میتوانید با ارائه راهکار هایی نظیر استفاده از پوشش های بیمه شخص ثالث برای پرداخت دیه به اولیای دم استفاده کنید و یا از راهکارهای قانونی موثر در کاهش پرداخت جرایم بهره ببرید.

نکته قابل توجه اینکه علاوه بر مجازات قتل غیر عمد شخص مرتکب به جرم مجازات رانندگی در حالت مستی محکوم میشود + مجازات مصرف شرب خمر + اگر خلاف های دیگری نظیر سرعت غیر مجاز وقتی غیر مجازی تخطی های دیگری صورت گرفته باشد؛ شخص مجرم اعمال قانون خواهد شد. به عنوان مثال اخذ نمره منفی برای رانندگان خودروهای عمومی یاسنگین، توقیف خودرو و…

تماس با وکیل متخصص09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *