مالیات نقل و انتقال سهام

وکیل مالیات برای مالیات نقل و انتقال سهام ک 09129426674


مالیات نقل و انتقال سهام جزء دغدغه‌های فکری می‌باشد که در زمان ثبت شرکت؛ خرید و فروش سهام؛ نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه شرکت‌ها گریبان‌گیر مدیران حقوقی و شرکت‌ها می‌باشد. چرا که در نقل و انتقالات سهام مقادیر مالیاتی برای شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار با سایر شرکت‌ها متفاوت است.

از آنجایی که همه افراد به یک میزان مهارت در اخذ کاهش مالیات های متعلقه ندارند بهتر است تا مدیران و مسولین به کمک وکیل مالیاتی با ارائه راهکارهای صد در صد قانونمند در صدد کاهش مالیات های تعلق گرفته باشند.چرا که در این بین هزینه وکیل مالیاتی نسبت به مالیات های دریافتی در محاسبات صورت گرفته معقولانه تر و به نسبت بهتر خواهد بود.

مالیات نقل و انتقال سهام در شرکت‌های بورسی

مطابق قوانین مالیاتی مستقیم مقدار نیم درصد به عنوان مالیات مقطوع برای نقل و انتقالات سهام و تقدم سهام شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار و سایر اوراق بهاداری که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند تعیین می‌شود و با این اوصاف هیچ وجه دیگری تحت عنوان حق تقدم سهام یا مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام دریافت نمی‌شود.

لذا کارگزاران بورس ملزم هستند در مواقع انجام هر نقل و انتقال مالیات مذکور را از طرف انتقال دهنده دریافت کنند و به حساب مشخص توسط سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

همچنین طبق مقررات ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ انتقال باید رسید این پرداخت با فهرستی که شامل تعداد مبلغ فروش سهام فرد انتقال می‌باشد را به اداره امور مالیات محل ارسال کنند.

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌های غیر بورسی

با توجه به تبصره ۲ ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم، هرگاه سهام، سهم الشرکه یا حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در شرکت های دیگر انتقال یابد، مالیات مقطوع به میزان چهار درصد ارزش اسمی آنها باید پرداخت شود.

در این حالت، مالیات بر درآمد نقل و انتقال به جریان نخواهد آمد. افرادی که سهام، سهم الشرکه یا حق تقدم سهام را منتقل می کنند، موظف به واریز مالیات مقطوع به سازمان امور مالیاتی کشور قبل از انتقال هستند.

مالیات نقل و انتقال سهام

در همین راستا، اداره ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز موظف به دریافت و ضمیمه کردن گواهی پرداخت مالیات مذکور در هنگام ثبت تغییرات یا صدور مدارک انتقال است.

با این توصیفات، شرکت هایی که در بورس حضور ندارند و شامل شرکت های سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی و تعاونی می شوند، هنگام انتقال سهام یا سهم الشرکه، چهار درصد ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه مورد نقل و انتقال مشمول مالیات مقطوع می باشد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

مالیات نقل و انتقال سهام به عهده کیست؟

مالیات نقل و انتقال سهام به عهده صاحبان سهام (شرکا) یا فروشندگان سهام است.

در بسیاری از کشورها، حقوق و مقررات مالیاتی مربوط به نقل و انتقال سهام توسط سازمانها یا ادارات مالیاتی مربوطه تنظیم و اجرا میشود.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com
مالیات نقل و انتقال سهام

راهکارهای کاهش مالیات نقل و انتقال سهام

راهکارهای کاهش مالیات نقل و انتقال سهام می‌تواند به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کمک کند تا بار مالیاتی خود را کاهش دهند و منافع اقتصادی بیشتری را عاید خود کنند. در زیر به برخی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد:

1- استفاده از امتیازات مالیاتی: در برخی کشورها، قوانین مالیاتی امتیازاتی را برای نقل و انتقال سهام فراهم می‌کنند. به طور مثال، برخی کشورها مالیات برای انتقال سهام طی یک دوره زمانی خاص را معاف می‌کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام خود را در این دوره زمانی بفروشند و مالیات برای آن پرداخت نکنند. بنابراین، استفاده از این امتیازات می‌تواند باعث کاهش مالیات نقل و انتقال سهام شود.

2- استفاده از تخفیفات مالیاتی: در برخی کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از تخفیفات مالیاتی برای کاهش مالیات نقل و انتقال سهام استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی کشورها ممکن است درآمد حاصل از فروش سهام را با سود در آمد سالانه سازمان تطبیق دهند و مالیات را بر اساس میزان سود نهایی محاسبه کنند. در این حالت، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تخفیفاتی مثل جبران زیان‌ها یا کاهش سود درآمد سالانه برای کاهش مقدار مالیات دریافتی خود استفاده کنند.

تماس با وکیل متخصص09129426674

3- استفاده از سازمان‌های حقوقی: برخی شرکت‌ها می‌توانند از سازمان‌های حقوقی مختلف برای کاهش مالیات نقل و انتقال سهام استفاده کنند.

برای بهره مندی بیشتر از هریک از راهکارهای بالا بهتراست تا از بهترین وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی مالیاتی کمک بگیرید و صفر تا صد تخذ تخفیف مالیاتی را به آن ها بسپارید.

این سازمان‌ها، به طور معمول، به شرکت‌ها اجازه می‌دهند که بخشی از سهام خود را متعلق به خود سازمان کنند و سود آن را در کشوری با مالیات کمترترانسفر کنند.

در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند از مزایای مالیاتی این کشورها بهره‌برداری کنند و مالیات نقل و انتقال سهام را کاهش دهند.

به طور خلاصه، راهکارهای کاهش مالیات نقل و انتقال سهام شامل استفاده از امتیازات مالیاتی، تخفیفات مالیاتی و سازمان‌های حقوقی می‌شوند.

این راهکارها می‌توانند به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کمک کنند تا بار مالیاتی خود را کاهش داده و عایدی بیشتر را بدست آورند. همچنین، برای اطلاعات دقیق‌تر و استفاده بهینه از این راهکارها، مشاوره از حسابداران مالی و وکلا نیز توصیه می‌شود.

مالیات نقل و انتقال سهام در مناطق آزاد

مطابق ماده ۱۳ قانون کلیه مناطق آزاد تجاری و صنعتی جمهوری اسلامی ایران همه افرادی که مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد داشته باشند ۱۵ سال از تاریخ بهره‌برداری ثبت شده در مجوز کلیه مالیات‌های مستقیم طبق مصوبه ۷ شهریور ۱۳۷۲ معاف خواهند بود

فرق بین مالیات‌های نقل و انتقال سهام بی‌نام با سهام با نام

با وجود ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت که سهم ‌نام را به عنوان حامل سند تشخیص می‌دهد و انتقال آن بدون نیاز به مراحل خاص و تنها با قبض جام می‌شود عملاً مالیات‌های نقل و انتقال سهام از کلمه سهام بعنوان یک کلمه عمومی استفاده می‌کند و شامل سهام بی‌نام و سهام با نام است.

با توجه به مکاتبات بین دو سازمان متولی امر نیز سازمان امور مالیاتی؛ سازمان اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری که نشان دهنده هرگونه انتقال سهام به صورت بی‌نام یا با نام باشد باید دارای گواهی ماده ۱۴۳ قانون مالیات مستقیم باشد. همچنین موقع انتقال هر نوع سهامی انتقال دهنده الزام به پرداخت مالیات مالیات مربوطه می‌باشد و باید گواهی مربوطه در ماده ۱۴۳ قانون مالیات را دریافت کند.

عدم دریافت گواهی ماده ۱۴۳ باعث می‌شود تا موقع ثبت تغییرات شرکت اداره ثبت شرکت‌ها از ثبت تغییرات شرکت خودداری کرده و یا ممکن است کل مدارک شما را مسترد کند.

تماس با وکیل متخصص09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *