تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر11

تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر11


تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر یعنی زمانی که مستاجر محل کسب و پیشه خود را طبق یک سند رسمی مطابق با همان شغل یا مشابه آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

لذا انتقال منافع باید کاملاً قانونی باشد چون در غیر این صورت موجر می‌تواند درخواست تخلیه نماید و حکم تخلیه هم علیه مستاجر یا متصرف قابل اجرا است.

اما اینکه مستاجر می‌تواند از حق کسب پیشه یا تجارت بهره‌مند شود یا خیر… بهتر است تا با وکیل سرقفلی یا وکیل ملکی مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. چون در این گونه موارد رضایت مالک یا عدم رضایت مالک و همچنین انتقال حق کسب و پیشه و تجارت در طی یک زمان مشخص باید انجام بگیرد.

تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر1
تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر1

تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر

براساس قانون مدنی ، به موجب قرارداد اجاره ، مستاجر در برابر مالی که به موجر می پردازد برای مدت معین مالک منافع مورد اجاره می گردد. قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 مختص به اجاره ی مکان های کسب ، پیشه و تجارت می باشد و بر آن حاکم است.

دراین مقاله سعی داریم به بررسی انتقال منافع توسط مستاجر و موجر و نحوه ی جواز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر بپردازیم. جهت ارائه خدمات مربوط به ملکی در این زمینه بهتر است از وکیل سرقفلی کمک بگیرید.

تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر در قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 به چه صورت است ؟

در صورتی که قرارداد اجاره در سال 56 و پیش از سال 76 بسته شده باشد و پشت سر هم تمدید شود تا از سال 76 بگذرد ، این اجاره همچنان تابع قوانین سابق خود می ماند و مشمول قانون سال 76 نمی شود.

ملاک جدا کردن اماکن مسکونی از تجاری نوع استفاده از آن توسط مستاجر می باشد ولی کاربری ملک طبق مقررات شهرداری به این موضوع مرتبط نمی باشد. بنابراین اگر این قرارداد پیش از سال 76 منعقد شده باشد و مستاجر به استفاده تجاری از ان بپردازد این قرارداد مشمول قوانین سال 56 می شود.

نکته :

نوع استفاده مستاجر در صورتی ملاک عمل است که طبق قرارداد اجاره باشد و خلاف آن استفاده ی دیگری از ملک ننماید.جهت اطلاع از نوع کاربری ملک و تخلفات مستاجر ازبهره برداری در آن با وکیل سرقفلی مشاوره نمایید.

عدم انتقال منافع به غیر ؛ اصلی است که به موجب ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 عاید می شود. مستند به ماده مذکور مستاجر حق انتقال منافع به صورت جزئی یا کلی و یا مشاعی را ندارد. این ماده اصل انتقال پذیری اجاره را وارونه ساخته و برخلاف قانون سال 76 که با قانون مدنی همسو است می باشد.

نکته :

در صورتی که در قرارداد اجاره به مستاجر به صورت کتبی مجوز انتقال منافع داده شده باشد وی می تواند برخلاف ماده مذکور عمل نماید حتی اگر قرارداد بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 تنظیم شده باشد.

استثنائات ماده 10قانون روابط موجر و مستاجر 

تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر
تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر

در امرانتقال منافع دو حالت پیش خواهد آمد که استثنا بر ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر 56 می باشد و به بررسی آنها به شرح ذیل می پردازیم :
1.موجر در قرارداد اجاره به مستاجر حق انتقال به غیر را با سند رسمی در محل کسب پیشه یا تجارت در خصوص همان شغل یا مشابه آن بدهد.
2.در صورتی که اجاره نامه ای وجود نداشته باشد یا حق انتقال به غیر از مستاجر سلب شده باشد و مالک راضی به انتقال به غیر نباشد در آن صورت باید موجر حق کسب و تجارت مستاجر را درازای تخلیه ملک بپردازد و اگر از این امر سرباز زند مستاجر می تواند برای سند انتقال به غیر به دادگاه درخواست دهد.

منظور از تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر در قانون روابط موجر و مستاجر چیست ؟

 تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر
تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر

1.مفهوم انتقال منفعت به غیر ، انتقال اجاره به مستاجرجدید است.
2. در انتقال اجاره قرارداد موجر با مستاجر اول قطع می گردد.
3.مستاجر جدید در حکم جانشین مستاجر اول با موجر قرارداد اجاره مستقیم دارد.
4.جانشین شدن اراده دادگاه به جای موجر در این موضوع استثنا می باشد که در سایر قرارداد های خارج از سال 56 در صلاحیت دادگاه نمی باشد.
5.درخواست تغییر شغل در این موضوع تنها با رضایت موجر حاصل می گردد.
6. حق داده شده به مستاجر در امر انتقال منفعت به غیر آمره می باشد و اسقاط حق از مستاجر باطل است.

جهت مشاهده نمونه رای مربوط به موضوع فوق بر لینک زیر کلیک نمایید :

آیا انتقال منفعت به غیر شامل وراث مستاجر نیز می گردد ؟

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که انتقال سرقفلی به وراث از مصادیق انتقال به مال غیر نمی باشد و در صورت فوت مستاجر انتقال آن نیازمند اجازه مالک نمی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتردر خصوص انتقال سرقفلی به وراث می توانید مقاله ی زیر را مطالعه نمایید :

تقاضای تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر براساس ماده 19 قانون موجر و مستاجر سال 56 به چه صورت می باشد ؟

در نتیجه در صورتی که مستاجر در قرارداد اجاره حق انتقال منافع را نداشته باشد؛ می تواند تقاضای تجویز انتقال منافع را از دادگاه بخواهد. در این صورت دادگاه حکم به دادن مجوز جهت انتقال مال اجاره به غیر می نماید و سند انتقال در دفتر خانه تنظیم کننده سند اجاره سابق یا دردفتری واقع در نزدیکی ملک البته به شرط نبودن قرارداد اجاره می نماید و به موجر اطلاع می دهد.

جهت ارائه دادخواست انتقال منافع از وکیل سرقفلی راهنمایی بگیرید و برای تسریع امر رسیدگی و دریافت مجوز های لازم از وکیل خوب تهران کمک بگیرید. همچنین جهت مشاهده نمونه دادخواست تنظیم شده جهت تقاضای تجویز انتقال منافع بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *