طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن : 09129426674


طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن زمانی برای زوجه اهمیت پیدا میکند که با وجود ارائه دادخواست الزام به تهیه مسکن زوج از تهیه مسکن تفره برود.از آنجایی که تهیه مسکن جزو موارد مهمی است که بر عهده مرد می‌باشد؛ زوج باید اقدام به تهیه مسکن مناسب مستقل و در شأن زوج نماید.

قابل توجه اینکه همسر می‌تواند از زندگی مشترک با افراد دیگر در خانواده همسر ممانعت کند و این درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن می‌تواند قابل پیگیری باشد .چرا که مسکن جزو نفقه زن محسوب می‌شود. در صورتی که زوجه از شرایط خانه رضایت نداشته باشد؛ می‌تواند درخواست الزام به تهیه مسکن را در مراجع قانونی مطرح کند تا مرد مسکن مناسب با شأن زن را تهیه کند.

زوجه می‌تواند تا زمانی که مسکن در حد شئونات او تهیه نشده است از تمکین جلوگیری کند.برای اینکه تمامی فرایند طلاق از طریق عدم تهیه مسکن را پیگیری کنید میتوانید به کمک وکیل خانواده اقدام به ارائه دادخواست  در خصوص تهیه مسکن نمایید .برای این منظور با دریافت مشاوره تلفنی هم میتوانید از نحوه پیگیری مراحل مطلع شده و شخصا اقدام نمایید یا اینکه حتی صفر تا صد کار را به وکیل متخصص در حوزه طلاق یا خانواده بسپارد.

اگر زوج برای تهیه مسکن اقدامات لازم را انجام ندهد چه مجازاتی خواهد داشت؟

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

وقتی مرد اقدام لازم در خصوص تهیه مسکن برای زوج انجام ندهد زن با مراجعه به مراجع قانونی می‌تواند درخواست الزام زوج به تهیه مسکن را بدهد و راهکار آخر می‌باشد چون در این گونه موارد زن می‌تواند درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن را ارائه کند.

آیا مرد می‌تواند از تهیه مسکن مستقل جلوگیری کند

خیر ؛زوج نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی از تهیه مسکن مستقل خودداری کند یا اینکه زن را مجبور به زندگی در محیط و شرایط نامناسب کند. در صورتی که مرد اقدام به اجبار به زندگی در محیط اشتراکی یا نامناسب کند زن میتواند عدم تمکین نمایدو مسکن جداگانه درخواست دهد.

بر اساس این قانون مسکن جزو ضروریات زندگی مشترک بوده که زوج باید آن را فراهم کند.زوجه می‌تواند از طریق مراجع قضایی اقدام به درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه چرا که در صورت خودداری مرد از تهیه مسکن مستقل زن می‌تواند درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن را ارائه کند. مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مسکن جزو نفقه محسوب می‌شود. در واقع طبق این قانون نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن؛ لباس؛ غذا ؛اساس منزل؛ هزینه درمانی و بهداشتی؛ خادم در صورت عادت یا به دلیل احتیاج در صورت نقصان یا مرض.مسکن نماید.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

اگر زوج برای تهیه مسکن اقدامات لازم را انجام ندهد چه مجازاتی خواهد داشت؟

در صورتی که زوج هیچگونه اقدامی جهت تهیه مسکن انجام ندهد در این گونه موارد باعث عسر و حرج زن خواهد شد.در این صورت زوجه مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی می‌تواند به کمک مشاوره تلفنی با بهترین وکیل خوب تهران درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن را ارائه کند. همچنین زوجه می‌تواند از سایر حق و حقوق خود مثل مهریه نفقه خود را بر اساس دلایل و مستندات موجود طلب نماید. در صورتی که شوهر حاضر به پرداخت نفقه یه مسکن نباشد مجازات حبس برای وی تعیین می‌شود.

حق مسکن در عقدنامه چیست؟

معمولاً در دعاوی طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن زوج به خاطر اینکه بتواند اقدام قانونی انجام دهد فوراً اقدام به تهیه منزل در خانه پدری یا یک خانه معمولی می‌کند و زن باید در منزلی که شوهر تهیه کرده سکونت داشته باشد.(به اصطلاح زرنگ بازی) منتها در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی زوج موظف به تهیه مسکن در شان زن خواهد بود و ملاک توانایی مالی یا شأن شوهر نمی‌باشد و عدم توانایی مالی برای تهیه مسکن از طرف مرد منزله عجز از پرداخت نفقه و نپرداختن نفقه می‌باشد.

مطابق ماده ۱۱۱۹ و ۱۱۱۴ قانون مدنی در صورتی که حق مسکن در عقدنامه جزو شروط ضمن عقد باشد؛ اختیار تعیین حق مسکن به زوجه واگذار می‌شود. در حق مسکن تعیین شهر؛ تعیین محل و تعیین ساختمان با زوج خواهد بود و زوجه محدودیتی در انتخاب مسکن نخواهد داشت. ضمن اینکه شرط حق مسکن لازم الوفا می‌باشد و مرد باید طبق شرط عمل کند.

مطابق ماده 1111 قانون مدنی با استنکاف شوهر از دادن نفقه در خصوص مسکن مورد نظر زوجه زن می‌تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و طبق قانون مدنی درخواست طلاق دهد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

مراحل طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

در ابتدای امر زوج باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

  • ارائه مدارک مورد نیاز شامل: سند ازدواج یا عقدنامه؛ شناسنامه ؛فتوکپی شناسنامه؛ کارت ملی؛ فتوکپی کارت ملی
  • تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • ثبت دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در دفتر الکترونیک قضایی
  • ارجاع دادخواست به دادگاه
  • تعیین وقت رسیدگی و ابلاغیه به طرفین دعوا
  • هزینه دادرسی دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل معادل دعاوی غیر مالی است.
مراحل طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

ضمانت اجرایی عدم تهیه مسکن از طرف زوج چیست ؟

اگر زوج از تهیه منزل مستقل خودداری کند؛ همسر می‌تواند اقدام به ارائه دادخواست حقوقی به خواسته منزل مستقل نماید و یا اقدام به طرح شکایت کیفری ترک انفاق اقامه دعوا کند. چون که عدم تهیه مسکن توسط مرد جز موارد عسر و حرج زن محسوب می‌شود.

نکته

مسکن تهیه شده از طرف مرد لزومی ندارد که حتما خریداری شده باشد یا رهن باشد یا اجاره. حتی مرد می‌تواند مدارکی را به دادگاه ارائه کند که مثلاً پدر ایشان منزلی را برای زندگی مشترک او در نظر گرفته است .این گونه موارد شوهر می‌تواند اقدام به درخواست الزام به تمکین زن نماید. از جمله مقدمات تمکین زن شامل: مسکن؛وسایل منزل می‌باشد.

در این گونه موارد دادگاه خانواده در زمان رسیدگی یا اجرای حکم با استناد بر مددکار درخواست تهیه مسکن مستقل ارائه کرده باشد یا مرد دادخواست الزام به تمکین همسر را بدهند. در هر دو حالت مسکن مورد نظر باید در حد شئونات همسر باشد.

اختیار تعیین مسکن برای زندگی مشترک با زوج می‌باشد؛ مگر اینکه در سند ازدواج یا عقدنامه جزو شروط عقد حق مسکن به زوجه داده شده باشد.

از آنجایی که تهیه مسکن جزو موارد عسر و حرج زن محسوب می‌شود و مرد از تامین مسکن خودداری کند زن پس از چه مدتی می‌تواند اقدام به درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن نماید؟

در قانون مدت مشخصی معین نشده است .ولی دادگاه به زوج اخطار خواهد داد که اقدام به تهیه مسکن نماید و در صورت عدم تهیه مسکن می‌توان انرا از مصادیق عسر و حرج بشمار اورد. در مجموع دادگاهها برائتی عدم تهیه مسکن را در زمره عسر و حرج بشمار نمی اورند.

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه خانواده تهران با عرض سلام و احترام اینجانب مریم تیموری با خوانده محترم به نکاح دائم یکدیگر در سال ۸۵ درآمدیم که؛ حاصل ازدواج ما دو فرزند دختر ۱۵ و ۱۲ ساله و پسر ۶ ساله ‌می باشد.

با توجه به اینکه خوانده در خصوص تهیه منزل مشترک اقدام ننموده ؛تقاضای الزام مشار الیه به تهیه منزل به همراه اساس البیت مطابق قوانین مدنی به انضمام تمام خسارات دادرسی را دارم.

می توانید با پر کردن و ارسال فرم زیر ، سوالات خود را بپرسید و از وکلای پایه یک دادگستری گروه حق وران مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره آفلاین

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *